Conferència: "Circulación de saberes en el territorio novohispano" (4 d'octubre)

“Estos son los libros que tengo: circulación de saberes en el territorio novohispano”

Ponent: Idalia García (Universidad Nacional Autónoma de México)

Data: divendres, 4 d'octubre a les 16 h
Lloc: Aula 206, Facultat de Biblioteconomia i Documentació

Organitza: Exemplar (Grup d'Estudis del Patrimoni Bibliogràfic i Documental), adscrit al CRICC

La història de les biblioteques a Mèxic no ha estat considerada una element important per a comprendre la riquesa del patrimoni bibliogràfic que es conserva en els repositoris públics i privats de tot el país. Entre aquests prestatges s'amaguen peces úniques, rares, fins i tot algunes que es consideraven desaparegudes. L'explicació de tal desconeixement s'origina en la manca d'una política d'Estat que aconsegueixi congregar i normalitzar tots els interessos institucionals i personals enfocats a descobrir un univers cultural inimaginable de possibilitats. Per aquesta raó, la catalogació dels fons antics ha patit de moltes problemàtiques entre elles un registre allunyat de la normalització internacional, poc interès en les evidències de procedència i, principalment, en oblidar que la catalogació automatitzada sota aquestes normatives oferia la possibilitat de la interoperabilitat. És a dir, l'oportunitat d'aprofitar el treball internacional de les biblioteques nacionals per recuperar el temps perdut.

A través de dues investigacions realitzades a la UNAM, una dedicada a les biblioteques privades i una altra al comerç del llibre usat, vam aconseguir identificar un grup de memòries de llibres inèdits de particulars i llibreters que les van elaborar entre els segles XVI i XVIII. Una informació que ens ajuda a rastrejar com van arribar tots aquests llibres i com es van moure en un territori d'enormes dimensions territorials per a l'Edat Moderna i sota una jurisdicció centralitzada a la capital novohispana. Informació que s'està abocant a la base de dades «KOBINO: circulació de llibres en la Nova Espanya» (https://libant.kohasxvi.mx/cgi-bin/koha/opac-main.pl), la qual permet identificar amb major precisió què edicions van circular en el territori novohispano.

L'objectiu primordial d'aquest esforç és oferir una eina per estudiar la circulació de llibres durant el període colonial amb un enfocament diferent que permeti, d'una banda, relacionar els testimonis històrics amb objectes conservats en biblioteques i, de l'altra, analitzar els autors i les edicions que van tenir major impacte durant aquests tres-cents anys en un territori de l'Amèrica espanyola. El nostre objectiu principal és poder relacionar fonts d'altres latituds per analitzar les tendències de la producció bibliogràfica manual.

Etiquetes