L’estudiantat del grau en Gestió d’Informació i Documentació Digital (GIDD) i el doble grau d’InfoCom de la FIMA, en el marc de l’assignatura de Disseny d’interacció, va visitar el dijous 7 de maig de 2026 la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut al Campus de Bellvitge per experimentar de primera mà l’ús de la realitat virtual com a eina de sensibilització i d’anàlisi d’experiències immersives.
La visita es va dur a terme dins del projecte Trans Realitat Virtual, coordinat per la Dra. Pepita Giménez Bonafé, amb l’objectiu d’analitzar la usabilitat i el disseny de la interacció d’un entorn immersiu. Aquest projecte permet a les persones participants endinsar-se en situacions de discriminació quotidiana que viuen col·lectius com una parella gai, una noia lesbiana o una persona trans, mitjançant l’ús d’ulleres de realitat virtual.
Tot i que la dimensió social del projecte té una forta càrrega emocional i ha estat molt ben valorada per l’alumnat, la visita va tenir com a focus principal l’anàlisi de l’experiència de la persona usuària i la usabilitat dels dispositius immersius.
L’estudiantat va poder observar com es dissenyen aquestes experiències per afavorir una immersió realista i significativa, tot analitzant aspectes com l’ergonomia, la interfície, la navegació i la resposta emocional de les persones usuàries. Aquesta activitat ha permès a l’estudiantat posar en pràctica els coneixements sobre disseny centrat en la persona usuària treballats a l’assignatura impartida per la professora Núria Ferran i l’estudiant de doctorat Elena Gómez, en un entorn tecnològic avançat i amb una marcada dimensió social, establint ponts entre la innovació tecnològica i la responsabilitat social.



