Homenatge a la professora Teresa Vinyoles amb motiu de la seva jubilació

El passat 23 de novembre, va tenir lloc l'acte d’homenatge a la professora Teresa Vinyoles amb motiu de la seva jubilació. Teresa Vinyoles va començar a treballar a l’antiga Escola de Bibliologia —predecessora de la nostra Facultat— el curs 1980-81. Hi impartia l’assignatura Història de la cultura i va succeir en aquesta tasca l’historiador Miquel Coll i Alentorn. A més d’Història, hi va impartir també Paleografia i Arxivística. L’any 1992, va obtenir una plaça al Departament d’Història Medieval de la Facultat de Geografia i Història de la UB.

L’acte d’homenatge, organitzat per un grup de deixebles liderats per Pau Castell i Carme Muntaner, es va celebrar a la Sala de la Caritat de la Biblioteca de Catalunya. Les professores Mònica Baró i Anna Rubió hi van parlar dels inicis de la docència universitària de Teresa Vinyoles a la Facultat d'Història, i sobretot a l’Escola de Bibliologia  —després Escola Universitària Jordi Rubió i Balaguer de Biblioteconomia i Documentació —; la directora de Duoda, Núria Jornet, va parlar de la vinculació de la Teresa amb aquest centre de recerca de dones; l’arqueòloga i professora de la UB Marta Sancho ho va fer com a companya del Departament d’Història Medieval; Mireia Comas —que durant uns anys també va ser professora associada de la Facultat— va intervenir com a deixeble, i Carmina García, de la Universidad de Zaragoza, va glossar la seva faceta d’investigadora.

Durant la cerimònia, el grup Ardit Ensemble, una formació vocal i instrumental especialitzada en l’estudi i la interpretació del patrimoni musical medieval i vinculada a l’IRCVM (Institut de Recerca en Cultures Medievals), va interpretar «S’anc vos amei» i «Ara lausetz», dues cançons trobadoresques de l’anomenat Cançoner anònim de Sant Joan de les Abadesses (Biblioteca de Catalunya, ms. 3.871). Així mateix, la medievalista i il·lustradora Laura de Castellet va presentar un còmic basat en un procés judicial de Cervera.

L’acte es va cloure amb una emotiva adaptació de l’Homenatge a Teresa d’Ovidi Montllor —a càrrec de Pau Castell (veu) i Carme Muntaner (guitarra)—, amb el lliurament d'un llibre de records, i amb el cant col·lectiu de El Rossinyol.

Com a medievalista, Teresa Vinyoles és autora de la primera tesi de llicenciatura sobre història de les dones que es va presentar a l’Estat espanyol (1973), i les seves línies de recerca han estat sempre vinculades a la història de les dones, de la vida quotidiana, de la infància, de les classes marginades, dels espais medievals i de la ciutat de Barcelona. És autora d'infinitat de publicacions sobre aquests temes, entre les quals destaquen Les barcelonines a les darreries de l'Edat Mitjana, La vida quotidiana a Barcelona vers 1400, Des de la frontera: castells medievals de la Marca (en col·laboració amb Eloi Biosca), Història de les dones a la Catalunya medieval, o Mirada a la Barcelona medieval des de les finestres gòtiques (en col·laboració amb Carme Batlle). També ha estat capdavantera en l'ús de les fonts materials i iconogràfiques per a la recerca de la vida quotidiana i s'ha interessat per la innovació docent al front de l'equip [contra]TAEDIUM, del qual formen part les professores de la Facultat, Mònica Baró i Anna Rubió.