Activitats

Jornada #AmbPerspectiva: Gènere i LGBTI+ a la Docència Universitària

El passat dia 17 de març va tenir lloc l’acte organitzat pel grup GENDIMS (Gender Perspective in Information and Media Studies) a la sala d’actes de la Facultat.

La jornada va començar amb la presentació de l’Anna Villarroya, presidenta de la Comissió d’Igualtat de la FIMA, i la benvinguda de la Núria Vergés, presidenta de la Unitat d’Igualtat de la UB.

Tot seguit es va presentar el projecte GENDIMS, una iniciativa que neix del professorat dels dos graus que s’imparteixen a la FIMA. L’objectiu principal del projecte és incorporar la perspectiva de gènere i LGBTI+ a la docència dels estudis de comunicació i gestió de la informació de la Facultat a través de recerques-acció-participatives i la creació d’una comunitat de professorat i estudiantat sensibilitzada i compromesa amb aquestes perspectives.

A continuació, va tenir lloc una taula rodona moderada per la Maria-Jose Masanet, professora de la FIMA i codirectora del projecte, que va comptar amb la participació del comitè assessor del projecte, l’Anna Clua (UOC), el Gerard Coll-Planas (UVic) i la Montserrat Rifà-Valls (UAB). La taula va servir per presentar i debatre iniciatives, propostes i reptes de futur que afronten les diferents universitats catalanes en la incorporació de la perspectiva de gènere i LGBTI+ a la docència.

A continuació es va donar veu a l’estudiantat perquè expliquessin les seves experiències en la realització de Treballs de fi de grau amb perspectiva de gènere. Aquesta part va presentar-la la Maddalena Fedele, també professora de la FIMA i participant del projecte. Així, Roger Centeno i Maria Ribas del grau de Comunicació Audiovisual van exposar el seu projecte 5 mujeres en la calle, una sèrie de ficció centrada en les experiències, vivències i punt de vista de cinc dones de la tercera edat. Per la seva banda, María Suárez, també del grau de Comunicació Audiovisual, va presentar el seu treball centrat en l’anàlisi de la representació de les dones a la distopia feminista a la sèrie El cuento de la criada. Maria Escribano, del doble grau InfoCom, va explicar la seva experiència i la de la seva companya Raquel Garcia també d’InfoCom, en la realització del treball El fons de dones com a eina d’empoderament, centrat en l’anàlisi de la bibliotecària Aurora Díaz Plaja a partir del seu arxiu personal. Finalment, Helena Ybeas, del grau d’Informació i Documentació, va presentar el seu treball, La bibliotecària del monyo, centrat en els estereotips de gènere que encara perviuen vinculats a la figura de la bibliotecària. Miquel Térmens, degà de la FIMA, va tancar tancat l’acte, que va comptar amb el suport de la Comissió de Dinamització Lingüística.