Seminari de l'Aula Jordi Rubió i Balaguer «Accés a la informació i drets d'autor» (19 de novembre)

L’accés a la informació i els drets d’autor han estat un tema de debat, en especial al llarg dels darrers anys. Amb l’aparició dels primers llibres impresos, la manera d’accedir a la informació va canviar radicalment, i ara ens trobem davant d’un altre canvi de gran magnitud, resultat dels avenços tecnològics: s’han ampliat les possibilitats d’accedir a la informació, però, al mateix temps, es fa cada vegada més necessari preservar els drets dels creadors —tant els drets morals com els d’explotació— a través d’un marc legal que, al mateix temps, ha d’assegurar que les biblioteques puguin seguir garantint un servei públic de qualitat a tots els ciutadans.

Els objectius del seminari són:

• Conèixer com han evolucionat els drets d’autor en els últims anys.
  • Posar en comú el marc normatiu relacionat amb els drets d’autor.
  • Destacar les principals dificultats en què es troben els diferents actors de l’actual entorn legal: autors, editors, llibreters, biblioteques i usuaris.
  • Destacar les principals actuacions que estan duent a terme les organitzacions bibliotecàries i les que gestionen els drets d’autor.

Programa

17 h – Benvinguda d’Ernest Abadal, degà de la Facultat de Biblioteconomia i Documentació

17.15 h – Presentació del seminari, a càrrec d'Adela d’Alòs-Moner, coordinadora de l’Aula Jordi Rubió i Balaguer

17.30 h – Taula rodona amb la participació de:

• Josep Matas: «L’entorn legal en què ens movem». Llicenciat en dret i en història, advocat especialitzat en dret de la informació, protecció de dades i propietat intel·lectual. Autor del blog Legalment.
  • Glòria Pérez-Salmerón: «La visió i les actuacions de les organitzacions professionals». Bibliotecària i documentalista, presidenta de FESABID, i membre dels òrgans de direcció d'EBLIDA i IFLA.
  • Glòria Rius i Olcos: «La visió dels llibreters i editors». Formada a la UPF en Humanitats i a ESADE, va ser cap de vendes institucionals i de màrqueting del Grup62 i directora de la Llibreria del Raval. Actualment és responsable de la llibreria-cafè Laie Pau Claris.
  • Bernat Ruiz Domènech: «La veu de lectors i usuaris de biblioteques». Graduat en disseny industrial (Escola Elisava), professor del màster d’Edició Digital (Instituto de Postgrado de Cultura y Comunicación) i freelance en divulgació i consultoria editorial. Autor del blog Verba volant, scripta manent.

Dia i hora: dimecres, 19 de novembre de 2014, a les 17 h.

Lloc: Aula Jordi Rubió i Balaguer (espai 210 de la Facultat de Biblioteconomia i Documentació, c. Melcior de Palau, 140. Barcelona).

Entrada lliure. Us preguem que prèviament confirmeu la vostra assistència a: mercegarciab@ub.edu.