Carme Janer Ortega, bibliotecària, amb un ram de flors silvestres
Professió

Defunció de Carme Janer Ortega

Qui va ser la primera presidenta del Col·legi Oficial de Bibliotecaris-Documentalistes de Catalunya, Carme Janer Ortega, va morir el passat 9 d’abril de 2024, a l’edat de 89 anys.

Nascuda a Barcelona el 3 d’agost de 1934, va estudiar el batxillerat al Liceu Francès. La seva vocació de bibliotecària la portà a matricular-se a l’Escola de Bibliotecàries, on començà el curs 1951-52. Va acabar els estudis el 1955, amb un treball final titulat «Bibliografía de agricultura y cunicultura». Posteriorment va estudiar Filologia a la Universitat de Barcelona.

Carme Janer serà recordada com una de les bibliotecàries que amb més empenta va defensar la professió al nostre país. Va formar part com a vocal de la junta de l’Associació de Bibliotecàries (1977-1978) i, uns anys més tard, en fou presidenta (1984-1985), succeint Carme Camps Salvat. Ja el 1977 formava part de la Vocalia de Defensa de la Professió de l’Associació, i com a tal es manifestava públicament a la premsa.

En la darreria del franquisme, gràcies a l’empenta d’ella i de moltes altres bibliotecàries, després de llargues i difícils negociacions, es va aconseguir el reconeixement universitari de la nostra carrera, que fins llavors era un títol propi de la Diputació de Barcelona. Aquesta fita per a la nostra professió no es va aconseguir fins al 1981. A partir d’aquí, s’obrí la possibilitat de constituir un col·legi oficial, cosa que s’esdevingué el 1985. La Carme Janer en fou la primera presidenta, fins al 1989. Per això portava el número 1 de col·legiada.

La seva vida laboral va transcórrer a la Biblioteca de la Universitat de Barcelona, on va prendre possessió com a funcionària l’abril de 1980, i on es va jubilar l’agost de 2000, com a cap de l’Àrea de Ciències Humanes i Socials.

Recomanem que llegiu un breu text seu, que havia estat disponible al web del Col·legi, en què fa una memòria del seu pas per l’entitat. I també l’editorial del núm. 9 (gener-juny 1986) del Butlletí de l’Associació de Bibliotecaris de Catalunya, signada per ella com a presidenta.

Des d’aquí enviem el nostre condol a la família i amics. Descansi en pau.