Activitats

BOBCATSSS, el congrés d’estudiants d’IiD, s’ha celebrat a Riga

Com és habitual, entre els dies 24 i 26 de gener, ha tingut lloc BOBCATSSS, un congrés dedicat a la Informació i la Documentació i adreçat especialment a estudiants, que en són els organitzadors, els participants i els autors dels treballs que s’hi presenten. Enguany, s’ha fet a Riga (Letònia) i hi han assistit unes dues-centes persones procedents de diversos països europeus (sobre tot de Finlàndia i de França) i dels Estats Units. Ha estat organitzat per la Latvijas Universitātē (Universitat de Letònia, de Riga) i l’Eötvös Loránd Tudományegyetem (Universitat Eötvös Loránd, de Budapest), sota el lema «The power of reading».

Després d’una cerimònia d’obertura amb música tradicional letona, la sessió inaugural va anar a càrrec de Jurģis Šķilters —professor del Laboratori de Sistemes Cognitius i de Percepció de la Latvijas Universitātē— amb la ponència «Reading as a process of visual perception and language processing», una reflexió sobre el doble procés de percepció visual i processament lingüístic que fem quan llegim i sobre com aquest procés no és massa diferent en el format analògic i en el format digital. Les ponències dels altres dies han estat: «Watching the reader: values, rituals and practices of reading in pictures and social media platforms» d’Ute Schneider —professora de la Johannes Gütenberg Universität Mainz (Magúncia)— sobre la manera de representar la lectura i els llibres en les imatges presents a les xarxes socials o a les obres iconogràfiques actuals (fotografies, cartells, publicitat, etc.), i «What books are on Hungarian writer’s reading list? Reading habits and a home library of contemporary Hungarian authors», de Katalin Bella —Departament de Biblioteconomia i Documentació de l’Eötvös Loránd Tudományegyetem— que ha parlat de la influència de la literatura actual en la formació d’una identitat social o nacional.

Cada dia, diverses sessions dedicades a comunicacions, tallers, presentacions de pòsters i presentacions breus (pecha kucha), han seguit a la ponència corresponent. Cal destacar-ne els treballs presentats per estudiants de la nostra Facultat, enguany tots ells del grau d’Informació i Documentació. El primer, el pecha kucha «CePSE: alma mater of libraries» d’Abril Sánchez i Lucía Martín, sobre aquest servei de les biblioteques públiques de la Generalitat. Al seu torn, Sònia Camarasa i Laia Lapeyra han presentat «Residential homes and public libraries from Barcelona: how to reach a community of users with access dificulties», una comunicació sobre serveis de biblioteca pública en col·laboració amb residències per a la gent gran que sovint no pot desplaçar-se fins a la biblioteca. A més, dos estudiants de la Facultat que estan fent una estada Erasmus a la Hanzehogeschool Groningen (Països Baixos) hi han participat com a membres de sengles equips que han organitzat tallers. Johanna Andrade al taller «Experiencing reading with virtual reality» —un projecte interdisciplinari que vol incentivar la lectura mitjançant la realitat virtual— i Joan Cortiella a «How to trust the Internet again», destinat a proporcionar mitjans i directrius pràctiques que permetin identificar les notícies falses, tan abundants avui dia. A més, els professors Jesús Gascón i Andreu Sulé han assistit al congrés en representació de la Facultat.

Com és habitual, també ha tingut lloc a Riga la reunió anual d’EUCLID (European Association for Library and Information Education and Research), on el professor Gascón ha pres part com a membre de l’Executive Board. A la reunió, s’ha confirmat que l’entitat es refundarà durant aquest any com a associació internacional i que podrà admetre membres de qualsevol país i no només d’Europa.

A la sessió de cloenda, els organitzadors de BOBCATSSS 2018 passen el relleu als que s’ocuparan del proper congrés: BOBCATSSS 2019, que es farà a Osijek (Croàcia), organitzat pel Departament de Ciències de la informació de la Facultat d’Humanitats i Ciències Socials de la Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku (Universitat Josip Juraj Strossmayer d’Osijek), amb la col·laboració de tres universitats més: la Haagse Hogeschool (l’Haia, Països Baixos) i les universitats sueques Linnéuniversitetet (Växjö) i Uppsala Universitet (Uppsala). Encara no disposem del calendari ni del web definitius de BOBCATSSS 2019, que es faran públics aviat, però ja podeu reservar-vos l’última setmana de gener i començar a pensar a abrigar-vosper viatjar fins a Osijek.