Professió

El CBUC, distingit amb la placa Narcís Monturiol

El passat 28 de juliol, el Govern de la Generalitat va acordar concedir al Consorci de Biblioteques Universitàries de Catalunya (CBUC) la placa Narcís Monturiol, un guardó instituït l’any 1982 per distingir les entitats que han contribuït de manera destacada al desenvolupament de la ciència i la tecnologia a Catalunya. El bibliotecari Lluís Anglada, professor de la llavors anomenada Escola Universitària Jordi Rubió i Balaguer de Biblioteconomia i Documentació, n’és el seu director des de 1997. Enguany, rebran també aquesta distinció el Centre d’Estudis Demogràfics i la Reial Acadèmia de Ciències i Arts de Barcelona.

El CBUC va ser fundat l’any 1996 per vuit universitats catalanes i per la Biblioteca de Catalunya, amb la finalitat de millorar els serveis bibliotecaris a través de la cooperació i de la creació d’infraestructures bibliogràfiques i d’informació adreçades a la comunitat universitària i investigadora de Catalunya. Ben aviat, va crear el Catàleg Col·lectiu de les Universitats de Catalunya (CCUC), que actualment aplega més de 5 milions de títols procedents de les principals biblioteques de Catalunya. El 1999, va iniciar un servei de contractació conjunta d’informació electrònica (la Biblioteca Digital de Catalunya) en el que també participen altres universitats de l’àrea lingüística catalana i ha anat creant repositoris cooperatius d’informació electrònica, com ara tesis doctorals (TDX), revistes culturals i erudites (RACO), documents de recerca (RECERCAT), materials docents (MDX) i col·leccions digitalitzades referides a Catalunya i al seu patrimoni (MDC), que precisament acull des de fa poc la col·lecció de fotografies de l’antiga Escola de Bibliotecàries que la Facultat de BiD ha volgut fer pública, coincidint amb la celebració del seu centenari.

El 2014, el CBUC es va fusionar amb un altre consorci universitari especialitzat en tecnologies de la informació (CESCA) per constituir el CSUC.