Activitats

El moment de la veritat: el Pitching Universitat-Indústria 2020

Els estudiants de la Facultat d’Informació i Mitjans Audiovisuals seleccionats per a la Setmana del Talent 2020 van presentar els seus projectes en la primera jornada del Pitching Universitat-Indústria el passat 3 de desembre de 2020. Al matí, la taula de ficció va estar moderada per la directora de l’Acadèmia del Cinema Català, Laia Aubia, i a la tarda, la taula de no-ficció, per Manel Raya, un del dos responsables del Laboratori de Formats de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals.

Després de les revisions del projecte, tallers de micropresentació de guió (pitch) amb professores de la Facultat i professionals de l’audiovisual, assaig i repetició, correccions i presa de decisions, els quinze minuts del pitch són el moment que els estudiants han esperat durant dos mesos, des de principis d’octubre, quan es van publicar els projectes seleccionats.

Gerard López i Noemí Llopart van presentar La caja de Robles, amb una preciosa capsa de fusta, propietat de Máximo de Robles, el pare d’Eduardo, el protagonista. Home de vida atzarosa, Eduardo de Robles va participar a la Guerra Civil en la lleva del biberó i va estudiar per notari a Madrid; però ell volia fer cinema, en contra dels desitjos del seu pare. El conflicte de la pel·lícula, en definitiva, «és adonar-se que, al final, s’ha convertit en tot allò que rebutjava del seu propi pare», expliquen els creadors de la història de ficció. Com a estudiants del doble grau Infocom, en Gerard i la Noemí van tenir accés a un bon volum de material d’arxiu sobre el protagonista, i van acabar el pitch amb unes paraules del dietari de l’Eduardo, una nit de la batalla de l’Ebre: «Hem mossegat el terra. Com sempre».

Maria Ribas i Roger Centeno van ser els penúltims del matí de Ficció amb Cinco mujeres en la calle, la història de cinc veïnes, assistents al casal del barri, totes elles més grans de 65 anys, que tenen en comú moltes més coses que no pas diferències. Van dir en la seva presentació que «aquest és un projecte per donar veu a les nostres àvies».

«Ha estat un dia estrany», va confessar la Maria: «El temps ha estat insòlit: s’ha dilatat moltíssim mentre esperàvem el nostre torn i, en canvi, quan hem començat a parlar, s’ha encongit inesperadament». Als professionals presents a la taula de ficció, la Maria i en Roger els van demanar ajuda per desenvolupar el contingut, així com una productora que pugui presentar el projecte a una televisió o plataforma de reproducció en continu (streaming).

A la taula de no-ficció, Dani Molina va presentar en solitari L’última faràndula del Raval, un recorregut per la vida i el final d’un local del Raval, O Barquiño, així com dels seus artistes i transformistes que hi actuen els caps de setmana. En Dani ha investigat i gravat material del local i de les persones que hi conviuen intensament i ara voldria fer-ne la continuació i muntar un documental de 90 minuts. A la taula va sorprendre que una persona de vint-i-pocs anys vulgui fer una història que arriba a la seva fi. En Dani va contestar que, precisament, vol ser «testimoni, des de la meva joventut, d’una història que val la pena explicar i que si no es fa ara, ja no es podrà fer».

El Pitching Universitat-Indústria és una de les activitats de la Setmana del Talent, organitzada pel Clúster Audiovisual de Catalunya. A la inauguració va assistir-hi la consellera de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Àngels Ponsa, que va incidir en la necessitat del treball en equip per tal que surtin grans projectes. També la directora general d’Indústria de la Conselleria d’Empresa i Coneixement, Matilde Villarroya, va parlar de la necessitat d’agrupar indústria i audiovisual, i el director d’Indústries Creatives de l’Ajuntament de Barcelona, Joan Torroella, va esmentar la importància de l’audiovisual dintre de les indústries creatives, ja que inclou gairebé 500 empreses, amb 15.000 treballadors i una facturació de 3.800 milions d’euros.