El preu de la matrícula del grau d’Informació i Documentació

L'Observatori del Sistema Universitari ha publicat recentment l'informe “El preu de la matrícula”. Es tracta d'un estudi molt necessari i oportú que mostra com els increments de preus de les matrícules universitàries en els darrers anys han estat desmesurats i que constitueixen una amenaça per assegurar un accés universal i igualitari a l'educació superior.

Un dels resultats més destacats, recollit àmpliament pels mitjans de comunicació, és que el màxim increment ha estat el del grau d'Informació i Documentació (IiD) amb el 291%. Aquest augment del cost s'explica pel pas de tres a quatre anys en la durada dels estudis i pel canvi del nivell d'experimentalitat.

Respecte a l'increment del preu del grau IiD volem fer dues consideracions:

1)  El preu total del grau IiD és similar als graus de Ciències Socials.

Malgrat els increments, en aquests moments, el preu total del grau IiD és similar al dels graus de Dret o Economia que també han estat analitzats en l'informe. Aquí volem puntualitzar que el grau IiD és una titulació de Ciències Socials i no pas d'Humanitats com s'ha classificat en l'informe.

2) El grau és la suma d'una diplomatura i una llicenciatura.

L'informe considera que el grau d'Informació i Documentació substitueix la diplomatura en Biblioteconomia i Documentació. Una part de l'increment s'explica perquè es passaria de pagar tres anys a quatre. Ara bé, l'informe no té present que existia la llicenciatura de Documentació, de segon cicle, que era cursada per qui volia estudis superiors. Això vol dir que en realitat s'ha passat de cinc anys a quatre. Si tingués en compte aquest factor els increments que s'imputen al grau ja no es trobarien a la part alta de la taula.

Volem aprofitar per ressaltar que, malgrat l'existència d'aquests condicionants econòmics, el grau d'Informació i Documentació té un dels índexs més alts d'inserció laboral i que, a més, disposa d'un programa de pràctiques remunerades en empreses que poden aprofitar tots els seus alumnes mentre estudien.