Crònica de la jornada «Fira FAIR Data»

La gestió de dades de recerca va ser la protagonista de la «Fira FAIR Data», que va tenir lloc el passat 15 de juny de 2023 a la Facultat d’Informació i Mitjans Audiovisuals (FIMA) de la Universitat de Barcelona en col·laboració amb el Consorci de Serveis Universitaris de Catalunya (CSUC). L’esdeveniment va reunir 140 persones entre professionals i interessats en el tema, que van poder compartir experiències, idees i bones pràctiques sobre com aplicar els principis FAIR (findable, accessible, interoperable, reusable) a les dades generades per la recerca científica.

La jornada va començar amb una conferència inaugural a càrrec de Mercè Crosas, cap del programa de Ciències Socials Computacionals del BSC-CNS, que va exposar els reptes i les oportunitats que suposa l’obertura i la reutilització de les dades de recerca en l’era digital. Crosas va destacar la importància de crear ecosistemes col·laboratius entre els diferents agents implicats (investigadors, institucions, editors, finançadors, etc.) per garantir la qualitat, la interoperabilitat i la preservació de les dades.

A continuació, es van presentar tres casos d’èxit en la implementació dels principis FAIR a Catalunya. El primer va ser el del CORA.RDR, una plataforma impulsada pel CSUC que ofereix un servei integrat de dipòsit i accés obert a les publicacions i les dades de recerca produïdes per les universitats catalanes. El segon va ser el de la Universitat de Lleida, que va explicar com ha desenvolupat una política institucional i un pla d’acció per fomentar la gestió i la reutilització de les dades de recerca dels seus estudiants de doctorat. El tercer va ser el d’ISGlobal (Institut de Salut Global de Barcelona), que va mostrar com ha creat una infraestructura específica per gestionar les dades generades pels seus projectes de recerca en salut global.

La «Fira FAIR Data» va acabar amb un debat obert entre els assistents i representants de l’IDIBAPS, la UOC i el BSC-CNS que va servir per resoldre dubtes i plantejar propostes de millora en l’àmbit de la gestió de dades de recerca. L’activitat va ser valorada molt positivament pels participants, que van destacar la utilitat i l’interès dels continguts presentats.

A la tarda es van celebrar tres tallers paral·lels pensats per ajudar les persones administradores i curadores de les institucions a l’hora de treballar amb el CORA.RDR. Als tallers van assistir un total de 58 persones. Podeu consultar el vídeo de la Jornada a YouTube i les presentacions, al repositori Recercat.