Jornada #AmbDiversitat: Ràdio, Podcasts i Diversitats

Amb motiu del Dia Mundial de la Ràdio i l’estrena de la nova assignatura de Creació radiofònica i del nou estudi de so, el passat divendres 11 de febrer de 2022 va tenir lloc la Jornada #AmbDiversitat: Ràdio, Podcasts i Diversitats a la sala d’actes de la Facultat d’Informació i Mitjans Audiovisuals. L’acte també es va retransmetre en obert i ha quedat registrat al canal de YouTube de la FIMA.

Tot l’acte va ser guiat per un grup d’estudiants de Comunicació Audiovisual de quart curs. Júlia Albiol va presentar la jornada, acompanyada de Carles Bellart i Sergi Torres. De les 10 a les 11.30 h va tindre lloc la sessió “Noves mirades i perspectives al món de l’àudio”, amb Olga Suanya, Montse Virgili i Paula Carreras. Montse Virgili va parlar de la seva trajectòria professional i, especialment, del programa que fa ara mateix a Catalunya Ràdio, Les dones i els dies, un programa que busca donar veu a les dones de diferents àmbits i èpoques i explorar diferents temes des d’una nova mirada, la de les dones. Per la seva banda, Olga Suanya va presentar el projecte Chelsea Hotel, un podcast breu que es publica cada setmana i ens recorda una efemèride i una cançó, i explica la història que les connecta. Per acabar, Paula Carreras va presentar el podcast Gent de merda, que ha creat conjuntament amb Clàudia Rius, Rita Roig i Ofèlia Carbonell. Es tracta del primer podcast fet en català i per quatre dones. Paula també va dedicar una part important de la seva presentació a detallar la creació del projecte, el seu recorregut i els seus entrebancs i èxits.

A les 11.30 h va tenir lloc la sessió “The twenties: les veus i mirades del jovent en format podcast”, on un grup d’estudiants de quart curs de Comunicació Audiovisual de la FIMA van presentar el seu projecte The Twenties i els podcasts que hi han creat. Pol Balada, Pilar Baradat, Carles Bellart, Maria Braña, Mar Giménez, Meri Lancis, Albert Muns, Maria Pérez, Marc Saaveda i Sergi Torres van presentar els podcasts El déjà vu, Aquí Pilbert, L’estoneta i Wardealo, entre altres. Es tracta de podcasts creats pel jovent i per al jovent, on es parla dels temes que els preocupen i sobre els quals volen debatre.

Per acabar, a les 12.30 h, Lluís Anglès, Marga Carnicé i Èlia Romaní van presentar l’exposició “Ràdio, podcasts i diversitats”, realitzada pel CRAI Biblioteca d’Informació i Mitjans Audiovisuals (BIMA). En primer lloc, van mostrar l’exposició virtual, que es pot consultar a la web de la BIMA, i es va aprofundir en la conceptualització de l’exposició, en el procés de documentació i recerca d’informació i en les passes per sintetitzar tota aquesta informació i convertir-la en una exposició.

La Jornada va ser organitzada pel grup GENDIMS (Gender Perspective in Information and Media Studies), el Departament de Biblioteconomia, Documentació i Comunicació Audiovisual, la Comissió d’Igualtat de la FIMA, els projectes de recerca TRANSGELIT i CAVGEN, el CRAI Biblioteca d’Informació i Mitjans Audiovisuals, la Comissió de Dinamització Lingüística de la FIMA i el CRICC.