La Facultat us regala un llibre per Sant Jordi

A partir d’aquesta setmana, teniu disponible en línia, amb accés gratuït, el llibre d’Assumpció Estivill Rius Qui era qui a l’Escola de Bibliotecàries: notícies biogràfiques del professorat, 1915-1972 (Barcelona: Edicions de la Universitat de Barcelona, DL 2016), 238 p.: il., ISBN 9788447540150.

Creada el 1915 per la Mancomunitat de Catalunya com a part del Projecte de Biblioteques Populars dissenyat per Eugeni d’Ors, l’Escola Superior de Bibliotecàries va ser una de les institucions més representatives de l’obra cultural del govern català. D’una banda, i encara que fos a una escala molt reduïda, la posada en marxa de l’Escola va significar una sortida professional qualificada per a la dona quan encara tenia poques oportunitats laborals fora de la fàbrica, el taller o les feines de la llar; d’una altra, el fet que, tant en els anys fundacionals com en l’etapa de la Generalitat, hi donessin classe els intel·lectuals més reconeguts del país va contribuir a envoltar-la d’una aurèola de prestigi que ha quedat impresa en l’imaginari d’una bona part de la professió.

En el llibre, publicat el 2016 a instàncies de la Facultat arran del Centenari de la institució, es repassa la trajectòria professional del seu professorat —de l’il·lustríssim i del que no ho va ser tant—, des dels seus inicis fins a 1972, i aquesta trajectoria s’emmarca en cada una de les etapes de la seva història. Per tal de conservar-ne la memòria, les notícies biogràfiques pretenen recollir de manera més exhaustiva el perfil de les bibliotecàries que hi van donar classe.

Ara, Edicions de la Universitat de Barcelona ha volgut compartir aquesta obra amb tots vosaltres. Esperem que gaudiu de la lectura!