Activitats

Lectura teatralitzada de les «Cartes de la guerra» de Jordi i Manuel Rubió (18 de maig)

El proper dijous, 18 de maig de 2017, a les 18.30 h, Joan Bosch, Maica Duaigües i Sion Perajoan, antics estudiants del curs de l’Experiència Biblioteques i Arxius en l’Era Digital —ara constituïts en la Secció de Teatre del grup de poesia Poemes al nas de la Lluna—, faran a l’Auditori Calàbria 66 la lectura dramatitzada de les cartes que es van creuar Jordi Rubió i Balaguer i el seu fill Manuel Rubió i Lois entre el maig del 38 i el gener del 39, quan en Manuel s’havia incorporat a files mobilitzat amb la lleva del biberó. Les cartes han estat seleccionades del llibre Cartes de la Guerra, maig 1938 – gener 1939 que va publicar l’Abadia de Montserrat l’any 1996 en una edició a cura de Jordi Galofré que podeu llegir en part aquí. També en podeu fer un tast a l’article Rubió, Rubió i el bibliobús del front que Vicenç Allué va fer per a la revista Ítem, on transcrigué les que feien referència al bibliobús que distribuïa llibres entre els soldats del front.

En aquestes cartes, a més del diàleg íntim entre pare i fill sobre la vida  familiar i el dia a dia de la guerra, hi podem resseguir, per una banda, les experiències del joveníssim soldat al front i, per l’altra, les preocupacions de Rubió i Balaguer en relació a temes com ara: el trasllat de la Biblioteca de Catalunya per protegir-la dels bombardeigs, la recuperació de biblioteques disperses per evitar que es perdessin, el bibliobús, o fins i tot  les classes a l’Escola de Bibliotecàries. Tot i les duresa de la guerra, pare i fill no s’estan, però, d’intercanviar també reflexions sobre temes transcendents o d’actitud vital davant del desastre que està vivint el país, i fins i tot de comentar alguna lectura recent o de recomanar-ne alguna. Al seu torn, aquestes mateixes cartes són la base de l’obra teatral «L’abanderat, el bibliobús del front» de la companyia Rizoma Teatre.

El primer espectacle «Cartes de la guerra» es va fer a la Facultat l’any 2013, on ha estat representat diverses vegades, però s’ha representat també en diverses biblioteques del país. Ara és el torn de l’Auditori de l’espai veïnal Calàbria 66, situat al barri de Sant Antoni de Barcelona.