Seminari de presentació de recerques del CRICC

El passat 26 de febrer de 2020 va tenir lloc un seminari intern de presentació de diverses recerques de membres del Centre de Recerca en Informació, Comunicació i Cultura de la Facultat (CRICC), moderada pel director del centre, Ernest Abadal, i amb les intervencions dels professors i investigadors del CRICC Anna Villarroya, Sergio Villanueva i Maite Comalat.

En primer lloc, Anna Villarroya va presentar la seva trajectòria, de més de vint anys, en l’àmbit de la transferència de coneixement a les administracions públiques i el tercer sector. En l’àmbit públic va destacar la seva implicació des de l’any 2006 en el projecte del Compendium of Cultural Policies and Trends, inicialment promogut pel Consell d’Europa i ERICarts i que, en l’actualitat, és gestionat per l’Association of Cultural Policies and Trends, de la qual la professora Villarrroya és tresorera. També en l’àmbit públic va destacar els seus treballs dins de l’àmbit de l’economia de la cultura amb el Gabinet Tècnic del Departament de Cultura i els més recents amb la Diputació de Barcelona sobre el perfil i condicions laborals dels professionals de la cultura als ajuntaments. Pel que fa al sector privat sense afany de lucre, va destacar les seves tasques de comissariat en el Baròmetre de l’Observatori Social  de La Caixa, així com el treball més recent amb la Fundació Lluís Carulla sobre el valor transformador de la cultura. Pel que fa a aquest darrer punt, va destacar que formarà part aquest any del Jurat dels Premis Lluís Carulla, adreçats a estimular i fer viables projectes i idees culturals que transformin i millorin la societat catalana.

Per la seva banda, Sergio Villanueva va explicar què és l’EIT (European Institute of Innovation and Technology) i la seva comunitat dedicada al finançament d’innovacions en salut EIT Health. A continuació va presentar dos projectes finançats per EIT Health en els quals hi participa juntament amb altres professors de la Facultat. El primer, CRISH (Co-creating Innovative Solutions for Health), consistia en el disseny d’un curs de co-creació per a profesionals de la salut, pacients i investigadors que va incloure la creació d’un MOOC. La UB va participar en el disseny del curs, la seva avaluació i la producció del MOOC. El segon projecte, CALMA (Training and raising awareness to calm and alleviate dyspnea crisis), consisteix en el disseny d’un curs per a pacients amb EPOC (Malaltia pulmonar obstructiva crònica), vehiculat a través de peces audiovisuals a partir de narratives participatives. La UB ha participat en la recerca de les narratives participatives, la producció dels materials audiovisuals i l’avaluació del curs.

Per últim, Maite Comalat va presentar L’Anuari de Biblioteques, Llibres i Lectura, com a coordinadora d’aquesta publicació del CRICC. L’Anuari va néixer l’any 2009 amb la voluntat de recollir l’estat de la qüestió i el balanç d’actuacions pel que fa a la recerca, la creació i la difusió al voltant d’aquests tres àmbits a Catalunya. Els autors dels articles, professionals i investigadors, repassen cada dos anys les accions dutes a terme i apunten possibles tendències en un número obert que es publica al llarg de tot l’any. El proper volum, que correspon a l’any 2020, començarà a publicar-se al mes d’abril