Professió

Seminari IFLA Global Vision: construïm aliances per al futur

El passat 21 de novembre de 2018 va tenir lloc a la Facultat un seminari organitzat pel Col·legi Oficial de Bibliotecaris-Documentalistes de Catalunya (COBDC) que comptà amb la presència de personalitats destacades del nostre àmbit: Glòria Pérez Salmerón, presidenta de l’IFLA; Alícia Sellés, presidenta de Fesabid; Adela d’Alòs-Moner, presidenta de la Fundació Biblioteca Social; Marga Losantos, presidenta del COBDC i Carme Fenoll, anterior cap del Servei de Biblioteques del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.

El degà, Miquel Térmens, obrí l’acte i presentà les intervinents. Va aprofitar per avançar una primícia als assistents: a partir del proper curs el grau comptarà amb un pla d’estudis actualitzat i canviarà de nom, que serà grau de Gestió d’Informació i Documentació Digital.

La presidenta de l’IFLAGlòria Pérez Salmerón, basà la seva intervenció en l’explicació del posicionament d’aquesta federació internacional amb els objectius de desenvolupament sostenible (ODS) promoguts per l’ONU, coneguts també com a Agenda 2030. Són 17 objectius bàsics, i en tots ells hi té un paper important l’accés a la informació i el coneixement, que faciliten les biblioteques. Coincidint amb aquesta oportunitat, l’IFLA va iniciar el març de 2018 un procés participatiu a escala mundial, el Programa Internacional d’Activisme Bibliotecari, per potenciar el paper de les biblioteques a la societat per donar una resposta als reptes globals.

Alícia Sellés, presidenta de Fesabid, explicà les accions dutes a terme per la federació espanyola en relació a aquest programa. Aportà, a tall de conclusió, unes valoracions personals apreses durant aquest procés: al nostre sector ens manquen dades concretes amb les quals puguem argumentar sòlidament l’impacte de les biblioteques en les persones, les poblacions i les institucions; ens cal sortir del nostre àmbit professional, alçar la mà sense complexes i buscar aliances.

Carme Fenoll va exposar diverses experiències internacionals d’èxit que podrien ser imitades arreu. Per exemple, posar en valor els edificis de les nostres biblioteques, emblemàtics i singulars, millorar el marxandatge que oferim als nostres centres, crear un carnet únic europeu de biblioteques, desenvolupar projectes conjuntament amb universitats…

Per la seva banda, Adela d’Alòs, presidenta de la Fundació Biblioteca Social, va posar de relleu el paper de les biblioteques en l’anivellament de la societat. Va fer una crida als bibliotecaris perquè sortissin del seu àmbit i atraguin usuaris potencials que ara mateix no s’acosten als centres; especialment, cal tenir en compte entitats del tercer sector (discapacitats, gent gran…). Va fer èmfasi que les biblioteques han de ser un element humanitzador i difusor de la cultura, però entesa aquesta com a element per comprendre el món i millorar-lo.

Finalment, Marga Losantos va sintetitzar els deu punts de l’informe final «Visió global» que l’IFLA ha publicat recentment i que el Col·legi ha traduït al català i publicat al seu web. Resumirem aquí només la conclusió clau: els bibliotecaris estem units globalment en els nostres objectius i valors, i compartim un compromís profund amb el valor perdurable de les biblioteques. Ens cal connectar de forma efectiva les accions d’àmbit global i local. Tenir en compte les característiques i les necessitats regionals serà primordial en els nostres esforços futurs per tal de generar una visió unida de la professió per fer front als reptes comuns.