Activitats

Tallers de Wikidata a la Facultat

El passat 3 de desembre van tenir lloc a la Facultat dos tallers de wikidata amb Amador Álvarez, que va substituir l’anunciat Alex Hinojo. Amador Álvarez és un expert en wikidata a nivell mundial i un gran divulgador. L’Amador ja havia estat a la Facultat, com a ponent, al seminari de  l’Aula Rubió del curs 2015/16 dedicat a «Viquipèdia: més enllà del coneixement obert».

Amador Álvarez va impartir dues sessions. La primera, de 11.30 a 13 h, als alumnes de l’assignatura de Recursos i serveis de referència, de segon curs del grau d’Informació i Documentació. I la segona, de 13 a 14.30 h, organitzada pel CRAI de la Facultat, una sessió oberta per a professors, alumnes en general i personal de les biblioteques del CRAI de la Universitat de Barcelona. La sessió va ser un èxit d’assistència. Trobareu aquí un resum del taller, amb els conceptes bàsics per iniciar-se en el món de la wikidata edició.

La ponència de Theo van Veen sobre el tesaurus de la seva biblioteca, la Koninklijke Bibliotheek, Nationale Bibliotheek van Nederland: «Wikidata as universal (library) thesaurus», es va comentar al taller a propòsit de l’aprofitament que poden treure les biblioteques de wikidata.

En la línia de com pot ser útil la wikidata a les biblioteques, Amador Alvarez va comentar que, si bé ja fa anys que es va començar wikicite, un repositori de cites bibliogràfiques per no haver de fer-les una a una a cada article i evitar errors, ara hi ha l’eina Scholia i un projecte de desplegament per incorporar les citacions bibliogràfiques a Wikidata. D’aquesta manera es té el contingut estructurat i es poden explotar les interrelacions de totes les seves propietats: autor, centre investigació, lloc i any publicació, tesaurus, etc.