Vés al contingut

V Jornades d’Història de l’Edició. “L’Exili Republicà de 1939 i l’Edició: Nous Horitzons”

Data: 20 i 21 de juny del 2022

Coordinador: Lluís Agustí

Comitè organitzador: Lluís Agustí, Mònica Baró, Pedro Rueda

Lloc: Sala d’Actes i Sala de Juntes (Aula 206) de la Facultat d’Informació i Mitjans Audiovisuals, Universitat de Barcelona.

Inscripció: Assistència lliure i gratuïta. Places limitades. Inscripció a través de l’enllaç: https://forms.gle/L9dMqVoNy8bEb9MEA. Les jornades es podran seguir en línia a través de Zoom: https://ub-edu.zoom.us/j/92378831211.

A les jornades ens ocuparem de la creació, l’edició, la circulació i la recepció dels llibres i les revistes dels refugiats republicans durant els anys quaranta, cinquanta i seixanta del segle passat, principalment a França i a Mèxic, però també a l’Argentina, Xile o a l’Espanya franquista.

El focus se situarà en l’estudi dels agents, principalment dels editors, i de les labors individuals i col·lectives que duien a terme en el manteniment dels valors culturals, socials i polítics que els van conduir a aquest desterrament, però també en els projectes empresarials i en els seus aspectes de funcionament.

Un altre punt important serà l’anàlisi de les publicacions periòdiques fetes des de l’exili i per a l’exili en països com ara Mèxic, on una comunitat de refugiats nombrosa permetia l’existència d’una xarxa de producció i de consum intern que, a més, proveïa d’altres països i fins i tot a l’interior. També s’analitzaran les connexions entre els diferents països que acolliren aquests refugiats i activistes culturals, així com de la comunicació d’aquests editors amb els que treballaven a Espanya, en unes difícils condicions censores i econòmiques.

A partir de fons patrimonials, d’eines tecnològiques, de portals disponibles a la xarxa i de noves investigacions, sabrem de la tasca de noms ben coneguts de l’edició de l’exili i d’altres que, menys cèlebres, encara queden per estudiar i reivindicar.

Programa:

Dilluns, 20 de juny – Sala d’Actes

15:00 h – Recepció i lliurament de documentació

16:00 h – Conferència inaugural

16:30 h – Sessió I:

• Recursos per a l’estudi de l’edició de l’exili. Coordina: Jesús Gascón (Universitat de Barcelona)

18:30 h – Sessió II:

• L’edició de llibres. Relacions i alguns noms propis (I): Coordina: Lourdes Prades (CRAI Biblioteca del Pavelló de la República)

Dimarts, 21 de juny – Sala de Juntes (Aula 206)

10:00 h – Sessió III:

• Fonts i eines digitals per a l’estudi de la història de l’edició. Coordina: Pedro Rueda Ramírez (Universitat de Barcelona)

Sala d’Actes