Vés al contingut

Activitat: coneixem els investigadors visitants

El passat dijous 30 de maig, en el marc de les activitats del CRICC, vam poder gaudir d’una sessió on dos investigadors visitants van presentar les seves línies de recerca.

Douglas Farias Cordeiro (Universidad Federal de Goiás) fa recerca sobre el potencial de l’ús de la intel·ligència artificial en l’anàlisi de dades en mitjans digitals. L’investigador va començar per situar les diverses definicions de què és la IA, les possibilitats d’automatització i millora de l’eficiència que ofereix i el paper que desenvolupa en la transformació digital. A més, també va explorar els diversos formats d’interfícies d’aquesta eina.

Després d’aquesta introducció, vam poder veure com la IA s’utilitza en la recerca en comunicació i informació i les aplicacions que ofereix: anàlisi avançada de dades de mitjans, comprensió de comportaments de l’audiència, personalització de contingut, anàlisi de sentiments i opinions, automatització de tasques repetitives, detecció de tendències emergents…

En la seva recerca, en concret, ha aplicat la IA en estudis comparatius sobre posicionaments periodístics, en anàlisi de mitjans digitals sobre la violència contra les dones o la salut mental, i en estratègies utilitzades a xarxes socials, entre altres.

Un cop acabada la seva intervenció, es va obrir una ronda de preguntes que va dur a un debat sobre l’aplicació de l’anàlisi de dades amb IA en la recerca sobre la música, o la programació d’algoritmes de web scraping.

Per altra banda, Cosimo Marco Scarcelli (University of Padova), sociòleg en cultura i comunicació, va presentar la seva recerca sobre pràctiques digitals, gènere i intimitat en el dia a dia dels adolescents.

La seva presentació es va centrar principalment en la metodologia utilitzada en la seva recerca amb grups d’adolescents i la dificultat que això comporta. Va parlar sobre la investigació a través de grups de reflexió i entrevistes personals.

Degut a les similituds amb algunes de les línies de recerca que es duen a terme al CRICC, es va obrir un interessant debat sobre com aproximar-se als adolescents per a recollir les seves opinions sobre sexualitat i diversitat mantenint la cura i evitant un biaix.

CRICC CRICC

Facultat d’Informació i Mitjans Audiovisuals