Vés al contingut

Anàlisi dels arquetips de gènere i amorosos a les sèries adolescents de Netflix 13 Reasons Why, Élite i Sex Education

Fedele, M., & Masanet, M.-J. (2021). The ‘Troubled Rebel Girl’ and the ‘Boy-Next-Door’: The Apparent Inversion of Gender and Love Archetypes in 13 Reasons Why, Élite and Sex Education. Journal of Popular Television. Disponible a: <https://doi.org/10.1386/jptv_00061_1>.

Maddalena Fedele i Maria-Jose Masanet, investigadores del CRICC, publiquen l‘article ‘The ‘troubled rebel girl’ and the ‘boy-next-door’: The apparent inversion of gender and love archetypes in 13 Reasons Why, Élite and Sex Education’ a la revista Journal of Popular Television.

L’article presenta resultats de la recerca que les investigadores realitzen sobre sèries adolescents i perspectiva de gènere. Estudis anteriors han demostrat que les sèries per a adolescents continuen perpetuant una representació de gènere estereotipada i que solen reproduir un model de relació heteronormatiu, basat en el mite de l’amor romàntic. El treball de Fedele i Masanet consisteix en una lectura en profunditat de tres populars sèries per a adolescents de Netflix: 13 Reasons Why, Élite i Sex Education. Els resultats apunten a una inversió dels arquetips de gènere clàssics, com el de ‘La Bella i la Bèstia’ (amor redemptor). Les tres protagonistes femenines són noies rebels i ‘malotes’ amb bon cor, encarnant així el típic arquetip de la ‘Bèstia’. Per la seva banda, els tres protagonistes masculins són pacients, solidaris, innocents i, fins i tot, virginals, encarnant l’arquetip de la ‘Bella’. Però, a diferència del model clàssic, els nois fracassen en els seus intents de salvar la seva estimada d’ella mateixa, i les noies acaben patint conseqüències irreparables. El tràgic final dels personatges femenins els condemna a la impossibilitat d’una redempció que tradicionalment s’ha concedit als homes.

CRICC CRICC

Facultat d’Informació i Mitjans Audiovisuals