Vés al contingut

Aprendre amb YouTube: nous entorns d’aprenentatge que superen les barreres de la formalitat

Pires, Fernanda; Masanet, Maria-Jose; Tomasena, José Miguel; Carlos A Scolari, Carlos A. (2022). “Learning with YouTube: beyond formal and informal through new actors, strategies and affordances”. Convergence: the international journal of research into new media technologies. Vol 28, issue 3. https://doi.org/10.1177/13548565211020545.

Dos investigadors del CRICC, Maria Jose Masanet i José Miguel Tomasena, participen com a coautors en la publicació d’un article a la revista Convergence. Es tracta d’un treball que es desprèn del projecte de recerca Transmedia Literacy (https://transmedialiteracy.org/). El projecte busca explorar què estan fent els adolescents amb els mitjans de comunicació i com han après a fer-ho. Durant el treball de camp, YouTube es va identificar com una de les plataformes que més utilitzen els adolescents per a l’aprenentatge i a través d’aquest article s’exploren les seves possibilitats. Per fer-ho, es construeix un mapa dels principals temes d’aprenentatge de YouTube i les motivacions per utilitzar la plataforma. També s’estudien els formats de vídeo que fan servir els adolescents i la manera com els fan servir per aprendre una gran varietat de temes. A través de l’estudi s’identifiquen tres àrees principals d’interès: currículum escolar formal, videojocs i tecnologia i benestar i cultura. En les tres àrees, els adolescents segueixen els instructors de YouTube (professors, experts i companys) per aprendre. Els adolescents destaquen diferents avantatges de YouTube que els motiven a utilitzar la plataforma, com ara utilitzar-la com a cercador per trobar informació específica, utilitzar el nombre de visualitzacions o subscriptors per validar la qualitat del contingut, poder controlar el vídeo (avançar, parar, etc.) per aprendre al seu propi ritme i utilitzar-lo com a repositori i arxiu per organitzar la informació. Els adolescents utilitzen YouTube tant per complementar el seu currículum escolar formal com per explorar els seus propis interessos. Per tant, YouTube es converteix en un espai d’aprenentatge important perquè els adolescents aprenguin en un contínuum. Això vol dir que és un espai que desdibuixa els límits entre oposicions clàssiques com l’aprenentatge formal/informal, a causa de com l’utilitzen els adolescents.

CRICC CRICC

Facultat d’Informació i Mitjans Audiovisuals