Vés al contingut

Feminist perspectives and cultural policies in Barcelona

Anna Villarroya & Marta Casals-Balaguer (2022) Feminist perspectives and cultural policies in Barcelona, Cultural Trends, DOI: 10.1080/09548963.2022.2070725

Anna Villarroya i Marta Casals, directora i investigadora del CRICC respectivament, col·laboren en la publicació d’un article per a la revista internacional Cultural Trends. Mitjançant una revisió bibliogràfica i entrevistes amb expertes, aquest article se centra en l’anàlisi de les polítiques culturals de l’Ajuntament de Barcelona destinades a promoure la igualtat de gènere a la ciutat entre els anys 2015 i 2019. L’estudi té dos objectius principals: d’una banda, determinar fins a quin punt s’ha introduït la perspectiva feminista a les polítiques culturals institucionals de la ciutat durant el període esmentat, i, de l’altra, determinar quines han estat les principals resistències als canvis que han implicat incorporar l’agenda feminista dins les polítiques culturals.

L’article s’estructura en cinc parts. La primera fa un repàs de la literatura acadèmica sobre la resistència al canvi en l’àmbit de les polítiques culturals, posant accent en aquelles que introdueixen reformes destinades a promoure la igualtat de gènere.

La segona part tracta la institucionalització de la igualtat de gènere en les polítiques culturals de la ciutat de Barcelona.

En la tercera part es presenta la metodologia, basada en entrevistes en profunditat a expertes en polítiques culturals i en igualtat de gènere a Barcelona. En aquest apartat es detalla el procés analític i l’estratègia de la recerca.

La quarta part conté una anàlisi dels principals resultats de la recerca, entre ells, en destaca la divergència entre els discursos institucionals de caire feminista i la manca de resultats profunds en clau de perspectiva de gènere en el camp cultural i artístic de la ciutat, la infrarepresentació de dones en posicions de poder, les desigualtats de gènere que el sector cultural pateix de manera històrica, etc. Algunes de les entrevistades varen recordar la important necessitat de pensar col·lectivament en maneres de posar en pràctica les perspectives feministes en el desenvolupament de les polítiques culturals a la ciutat.

En darrer lloc, la cinquena part exposa les conclusions principals, relacionant-les amb estudis previs. En concret, es posa en relleu la manca d’importància que l’Ajuntament de Barcelona ha donat a les perspectives feministes en el desenvolupament de les polítiques culturals, malgrat un discurs feminista. També la resistència al canvi de les polítiques culturals de l’Ajuntament i grans institucions culturals que es podrien conceptualitzar en el terme “path dependence”. En conclusió, l’estudi mostra com el camí cap a la igualtat efectiva és llarg i dependrà de canvis en les estructures i en els models de govern.

CRICC CRICC

Facultat d’Informació i Mitjans Audiovisuals