Les desfasades representacions visuals mainstream del VIH

Villanueva Baselga, Sergio (2023). The Philadelphia Syndrome, or an insurmountable cultural trauma: Outdated mainstream visual representations of HIV in times of undetectability. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research39 (74), 146–163. https://doi.org/10.7146/mk.v39i74.132466

Nova publicació de Sergio Villanueva “El síndrome de Filadèlfia o un trauma cultural insuperable: les desfasades representacions visuals mainstream del VIH en temps d’indetectabilitat.”

L’any 1981 es va diagnosticar el primer cas de sida als Estats Units. Quasi quaranta anys després, la situació biomèdica de les persones que viuen amb el VIH (“PLWH”, per les seves sigles en anglès) als països occidentals ha millorat significativament i, en l’actualitat, les PLWH tenen una esperança de vida normal amb poques complicacions físiques. Això no obstant, les representacions actuals del VIH als mitjans de comunicació no semblen haver superat l’epidèmia de sida de la dècada de 1990. La pel·lícula Filadèlfia, dirigida per Jonathan Deeme el 1993, ha tingut un enorme impacte cultural en la manera en què la societat percep el VIH, i moltes pel·lícules i sèries de ficció contemporànies que retraten el VIH segueixen representant la malaltia en els mateixos termes narratius. Aquesta anàlisi es proposa definir el que podria denominar-se la síndrome de Filadèlfia, un concepte que pretén descriure les representacions antiquades i nostàlgiques del VIH en les produccions culturals mainstream de la darrera dècada, un període marcat en termes biomèdics per l’èxit dels fàrmacs antiretrovirals, la cronificació, la importància de la indetectabilitat i l’ús cada cop més estès de la profilaxi preexposició (PrEP). Mitjançant l’anàlisi de deu pel·lícules i sèries de ficció mainstream produïdes entre 2013 i 2022, aquest estudi examina les principals característiques de la síndrome de Filadèlfia: nostàlgia i ús melodramàtic de les dècades de 1980 i 1990, alta estigmatització de les sexualitats gais i la desatenció a dones amb VIH.

CRICC CRICC

Facultat d’Informació i Mitjans Audiovisuals