Vés al contingut

Monogràfic: Cultura i gèneres. Arts i professions

Monogràfic: Cultura i gèneres. Arts i professions (2022), Debats. Revista de cultura, poder i societat, 136(1). Disponible a https://revistadebats.net/article/view/4521.

La revista “Debats” és un projecte de la Diputació de València que té l’objectiu d’aglutinar les reflexions actuals en el camp intel·lectual entorn de la cultura —en el sentit ampli de pràctiques culturals i també en el sentit restrictiu de les arts— i la seua relació amb el poder, la política, la identitat, el territori i el canvi social.

Marta Casals-Balaguer i Anna Villarroya, investigadora i directora del CRICC respectivament, són les coordinadores del monogràfic “Cultura i gèneres. Arts i professions” publicat en el primer semestre del 2022. Aquest és el primer de dos números especials entorn la cultura i el gènere a la societat contemporània.

Moviments com ara el #MeToo o #OnSónLesDones han posat el focus de l’agenda política en les dificultats a les que han de fer front les dones en l’àmbit artístic, fent que organismes internacionals alertin de la vulneració de drets culturals de les dones i proposin mesures per a resoldre-ho. Així i tot, la pandèmia ha fet trontollar algunes d’aquestes iniciatives i ha afectat el sector creatiu i cultural, agreujant-ne les desigualtats de gènere.

Aquest primer monogràfic presenta sis articles que exposen investigacions sobre qüestions de gènere en escenes artístiques de diferents països del món (Bangladesh, Bolívia, Brasil, Espanya, França i Itàlia), centrades principalment en les disciplines de les arts escèniques (teatre i dansa), i les desigualtats de gènere existents en la construcció de les trajectòries artístiques professionals de les creadores, productores i consumidores.

Cal destacar-ne l’article co-autorat per Tino Carreño i Anna Villarroya, ambdós investigadors del CRICC. Amb el títol “Les desigualtats de gènere en el mercat laboral de les arts escèniques” i a partir d’un estudi d’enquesta l’article té com a objectiu principal analitzar les desigualtats del gènere dins del sector de les arts escèniques a Espanya i, més concretament, en l’àmbit remuneratiu.

Aquest número especialitzat en cultura i gènere s’ha publicat en català, valencià i castellà, i a finals d’any se’n farà una versió en anglès.

CRICC CRICC

Facultat d’Informació i Mitjans Audiovisuals