Vés al contingut

Nou informe de recerca del CRICC: «La intel·ligència artificial generativa en la docència universitària»

Franganillo, Jorge; Lopezosa, Carlos; Salse, Marina (2023) La intel·ligència artificial generativa en la docència universitària. Col·lecció del CRICC. Barcelona: Universitat de Barcelona.

Versió en català: http://hdl.handle.net/2445/202912

Versió en castellà: http://hdl.handle.net/2445/202932

La irrupció de la intel·ligència artificial (IA) ha suposat un repte a molts sectors. Ha obligat a reinventar diverses professions i també el sistema educatiu. En l’àmbit de l’educació superior, la IA planteja la necessitat de revisar els processos d’avaluació de l’alumnat, ja que aquesta tecnologia pot resoldre amb solvència qüestions memorístiques o d’aplicació pràctica, gràcies a la gran quantitat d’informació de què s’ha nodrit.

Amb la finalitat d’ajudar el professorat universitari a gestionar l’ús de la IA generativa en la seva activitat docent, els professors Jorge Franganillo, Carlos Lopezosa i Marina Salse han reflexionat sobre els reptes i les oportunitats que comporta aquesta nova realitat i han elaborat l’informe «La intel·ligència artificial generativa en la docència universitària».

Es tracta d’un document pràctic que comença amb una presentació del concepte d’IA, la seva tipologia, el seu potencial i les seves limitacions. A continuació, exposa els reptes que la IA planteja per a l’educació superior. Finalment, analitza la seva aplicació en la docència, proposa algunes recomanacions per utilitzar la IA adequadament en l’avaluació de l’alumnat i facilita unes rúbriques que permeten valorar si l’alumnat ha fet un ús correcte d’aquestes eines.

Aquesta guia vol ser un recurs per facilitar al professorat universitari la gestió de la relació amb aquest nou convidat que ha arribat a les aules. S’ha elaborat amb l’esperança que sigui d’utilitat i que contribueixi a fomentar un ús responsable, crític i transparent de la IA generativa en l’àmbit educatiu.

CRICC CRICC

Facultat d’Informació i Mitjans Audiovisuals