Projectes de Recerca amb Perspectiva

El passat 19 d’abril al CRICC es va fer un seminari intern per compartir les maneres d’incorporar la perspectiva de gènere en els projectes de recerca. La perspectiva de gènere és un requisit essencial en qualsevol projecte de recerca que es presenti ara mateix, per això aquesta sessió va ser especialment interessant, ja que amb l’expertesa de tots els investigadors i investigadores es van poder compartir idees interessants i ajudar en aquests aspectes.

Quatre dels projectes de recerca actius actualment al CRICC, tant nacionals com europeus, van fer breus presentacions de la seva investigació i van compartir amb la resta les estratègies que utilitzen per introduir aquesta perspectiva en el dia a dia dels projectes. Aquests projectes es troben en fases diverses del seu desenvolupament, de manera que hi va haver presència de punts de vista diversos.

Mari Vállez, investigadora i professora del grau en GIDD, va presentar el projecte “Parámetros y estrategias para incrementar la relevancia de los medios y la comunicación digital en la sociedad: curación, visualización y visibilidad”, que es troba en fase inicial. El projecte busca trobar eines per incrementar la visibilitat de la informació de qualitat davant de la saturació actual en els mitjans mitjançant tres estratègies: la curació, la visualització i la visibilitat dels continguts.

Sergio Villanueva i Hibai López, investigadors i professors del grau en CAV, van presentar el projecte “Media4Teach: la educación mediática y la dieta informativa como indicadores de la capacidad de análisis crítico de contenido informativo en futuros maestros”. El projecte busca veure quin impacte te el fet de que el professorat tingui o no una bona dieta mediàtica, i analitza com s’incorpora l’alfabetització mediàtica en currículums d’educació secundària.

Lluís Bonet, investigador i professor a la Facultat d’Economia va presentar el projecte europeu “CHARTE: Cultural Heritage Actions to Refine Training, Education and Roles”, que té per objectiu promoure, protegir i millorar el patrimoni cultural europeu. Actualment, el projecte es troba en fase de contrastar resultats de recerca.

Finalment, Candela Ollé, investigadora i professora de Ciències de la informació i de la Comunicació a la UOC, va presentar el projecte “Ciencia abierta en España: la transición hacia un nuevo modelo de investigación”. Aquest projecte proposa nous models per a la recerca en ciència, amb dades obertes, recursos educatius oberts i noves polítiques.

La incorporació de la perspectiva de gènere en aquests projectes es duu a terme en diversos aspectes: en la selecció de les mostres de les anàlisis, a l’hora de tenir en compte autories, temàtica i incorporació del llenguatge inclusiu en els continguts analitzats, incloent-hi gèneres no binaris a l’hora de fer qüestionaris i tallers per a incorporar-los a les estadístiques, o tenint en compte la paritat en posicions de lideratge, entre altres.

La sessió va acabar amb un torn de preguntes i un interessant debat on els investigadors i les investigadores van compartir coneixements, experiències i curiositats sobre com incorporen la perspectiva de gènere en el plantejament inicial i en el dia a dia dels seus projectes de recerca.

CRICC CRICC

Facultat d’Informació i Mitjans Audiovisuals