Publicació del llibre «Formatos digitales», de Jorge Franganillo

Franganillo, Jorge (2022). Formatos digitales: propiedades técnicas y contextos de uso. Barcelona: UOC. (EPI Scholar; 13). ISBN 978-84-9180-947-0. Disponible a <https://doi.org/10.3145/thinkepi.2022.e16a11>.

Els mitjans digitals poden processar, transmetre i emmagatzemar informació en convertir-la en una seqüència de bits. Però cal un acord sobre com traduir aquesta informació a una representació binària, i viceversa, perquè tingui sentit. Aquesta funció l’exerceixen els formats digitals. Un format és una manera de codificar i estructurar en un llenguatge binari informació de qualsevol morfologia: dades, text, imatge, vídeo, i formes derivades o combinades, com ara animacions, models tridimensionals o vídeo amb subtítols.

Per representar cada tipus d’informació hi ha formats ben diversos, cadascun dissenyat amb un propòsit específic. Aleshores, quins formats són adequats, per exemple, per gravar i distribuir un pòdcast? Quins tipus de documents es poden signar amb certificat digital? En quin format i amb quines metadades convé guardar i difondre les fotos d’un esdeveniment? Quins factors afavoreixen la preservació digital a llarg termini? Com es rebaixa el pes d’un fitxer? Quins formats s’utilitzen en la impressió 3D? Què són els NFT, ara que se’n parla tant? Com es pot dissenyar i divulgar un nou format?

Respon a aquestes qüestions, entre d’altres, aquest nou manual, que explica amb una prosa clara i amena quin format és idoni per generar, manipular, distribuir o arxivar informació segons la situació d’ús, i com convertir aquesta informació a altres formats per adaptar-se adequadament a diferents necessitats. Es tracta, en definitiva, d’un manual accessible i entretingut que ofereix les claus per treure el màxim partit de la informació digital, tant en l’àmbit personal com en contextos professionals, a l’ordinador, al mòbil o al núvol.

CRICC CRICC

Facultat d’Informació i Mitjans Audiovisuals