Vés al contingut

Què sabem del «femvertising»? Una revisió sistemàtica de la literatura

Vandellos, E., Villarroya, A., & Boté-Vericad, J.-J. (2023). ¿Qué sabemos de la femvertising? Una revisión sistemática de la literatura. Cuadernos.Info, (56), 185–205. https://doi.org/10.7764/cdi.56.61527

L’article presenta una revisió sistemàtica de la literatura sobre el “femvertising”, és a dir, la tendència publicitària que busca empoderar la dona i desafia els estereotips de gènere. Aquesta tendència sorgeix com a resposta a la demanda de la societat que les marques vinculin el seu propòsit amb la igualtat de gènere i dissenyin comunicacions persuasives amb les quals les dones es sentin identificades.

L’objectiu és desenvolupar una revisió crítica de la literatura acadèmica que serveixi com a base sòlida per conèixer les principals aproximacions teòriques, temes recurrents i debats sobre el “femvertising” a partir de l’anàlisi d’una selecció final de 47 articles científics obtinguts principalment de l’explotació de les bases de dades Web of Science i Scopus en el període 1960-2021.

Entre els temes més recurrents en el “femvertising”, l’article destaca la interseccionalitat, l’esport, la sexualitat femenina i les dimensions de poder i mostra com, a mesura que proliferen els anuncis d’aquesta tendència publicitària, s’obren nous debats sobre la seva autenticitat, la seva implicació amb el feminisme, l’impacte emocional que provoca i la seva relació amb la responsabilitat social corporativa (RSC). Les autores destaquen la rellevància actual del “femvertising” i acaben recomanant-ne l’ús, malgrat el seu caràcter ambivalent i comercial, com a eina per contribuir a l’eradicació dels estereotips de gènere tradicionals i a la construcció d’una mirada crítica en les persones consumidores.

CRICC CRICC

Facultat d’Informació i Mitjans Audiovisuals