Reguetón y representaciones de la mujer: un estudio en educación secundaria

Soler Campo, Sandra; Faure-Carvallo, Adrien; Vernia Carrasco, Ana Mercedes. (2022). “Reguetón y representaciones de la mujer: un estudio en educación secundaria”. Revista internacional de educación musical, vol. 10, issue 1, (Oct. 2022), p. 25-32. Disponible en línia a: https://doi.org/10.1177/23074841221131431

El reggaeton ha estat un dels estils musicals més estesos entre els adolescents durant l’última dècada i, sovint, les seves cançons contenen lletres amb missatges discriminatoris per a les dones. Històricament, en aquest gènere musical hi ha elements temàtics recurrents com el luxe, la cosificació de les dones o el realçament de la masculinitat, que s’han tornat més explícits en les últimes dècades. Aquest fet, acompanyat de la popularitat i el caràcter festiu que s’associa al reggaeton, planteja una amenaça per a les relacions socials entre adolescents.

En aquest article es fa un estudi des del punt de vista de l’educació musical, amb l’objectiu d’analitzar la influència del reggaeton en l’alumnat de secundària i plantejar propostes de millora. A través d’un qüestionari difós entre alumnes de secundària de Barcelona, l’estudi recull dades sobre el gust pel reggaeton i la representació de la dona en aquest gènere musical. Els resultats mostren, entre altres, diferències segons el gènere, edat o puntuació acadèmica dels estudiants a l’hora de valorar el gust per aquest tipus de música, els elements que fan atractiu el reggaeton o les emocions amb les quals el relacionen.

En les conclusions, els autors parlen del futur del reggaeton en la nostra societat, i proposen mètodes perquè des de l’educació es puguin abordar les preferències musicals dels adolescents per fomentar un esperit crític respecte a la música i no perpetuar rols de gènere.

CRICC CRICC

Facultat d’Informació i Mitjans Audiovisuals