La Facultat està de dol: ha mort Montserrat Sebastià

La doctora Montserrat Sebastià ha mort el 5 de febrer de 2014. Montserrat Sebastià i Salat va néixer a Barcelona l’any 1957. El 1977 es va diplomar a la que aleshores s'anomenava Escola de Bibliologia i 5 anys més tard, el 1982, es va llicenciar en Geografia i Història a la Universitat de Barcelona. La seva tesina de llicenciatura dirigida per Mary Nash —La història de la dona: el thesaurus com a eina per a l'anàlisi de la documentació— ja reflectia la conjunció d’interessos científics que no abandonaria mai més: els sistemes d’organització del coneixement i la història social, als que després se sumarien les tecnologies de la informació. Aquesta tesina de llicenciatura seria l’inici d’una recerca que culminaria l’any 1988 amb la publicació de l’obra Thesaurus d’història social de la dona, i el 1996 llegia la tesi doctoral La Tecnologia de la Informació com a àrea disciplinar en el disseny del currículum de formació de professionals i d'usuaris de la documentació i de la informació.

L’any 1974 va començar la seva activitat professional a les biblioteques, primer com a auxiliar a les biblioteques públiques de Lesseps i Sant Pau, i després, ja com a diplomada, a la mateixa biblioteca de Sant Pau, a la biblioteca de la Guineueta i finalment com a directora a la Biblioteca de l’Escola Superior d'Agricultura. També  va treballar de documentalista al Centre d’Investigació Històrica de la Dona (CIHD) / Centre d’Estudis Històrics Internacionals (CEHI).

L’any 1982, Montserrat Sebastià va iniciar la seva tasca docent a l’Escola de Bibliologia i, des de llavors, ha contribuït a la formació de molts dels professionals de la informació i la documentació en actiu. Ha estat vinculada a la docència en tots els ensenyaments: la Diplomatura en Biblioteconomia i Documentació, la Llicenciatura de Documentació, el grau d’Informació i Documentació, el Màster de Gestió de Continguts Digitals i els cursos de Doctorat, i va ser cap d’estudis de la Diplomatura entre els anys 1983 i 1986. El seu mestratge ha estat reconegut també per altres instàncies universitàries i pels col·lectius bibliotecaris de tot Espanya, que sovint l’han convidat a impartir cursos i seminaris de la seva especialitat.

Les línies de recerca de la Montserrat han estat relacionades amb l’ecologia de la informació, la gestió de continguts digitals, els sistemes de recuperació de la informació i, més concretament, amb els sistemes d’informació digital aplicats a les Humanitats i el Patrimoni. Això la va portar a participar  en grups de recerca com ara ArsMagna i DIDPATRI —fusionats després en ARCONPATRI— o amb el grup ACROPOLIS de la Universidad Carlos III de Madrid. Actualment, liderava el projecte: «La memoria histórica y las Brigadas Internacionales: diseño de un sistema digital para la transferencia de conocimiento sobre el patrimonio histórico español».

Tots els qui hem estat els seus companys i els seus alumnes, la trobarem a faltar. Descansi en pau.