Vés al contingut

La revista Quaderns del CAC, una publicació de referència en l’àmbit de la Comunicació, acaba de publicar un número monogràfic dedicat al pensament crític, que inclou un article de Lydia Sánchez i Jorge Franganillo sobre els reptes de fomentar el pensament crític a les titulacions de Comunicació Audiovisual.

El seu treball, titulat «Comunicació Audiovisual i pensament crític: reptes per a la formació universitària», planteja el repte i la necessitat de formar els estudiants de Comunicació Audiovisual en el pensament crític. Aquesta manera de pensar, lògica, reflexiva i argumentada, és un eix central de la comunicació audiovisual i de la formació universitària, ja que permet analitzar i valorar de manera raonada les evidències, els arguments i les opinions. És una competència clau per a la ciutadania en l’era digital, on la desinformació i la manipulació són fenòmens freqüents i perillosos.

L’alfabetització mediàtica i informacional és una estratègia eficaç per desenvolupar el pensament crític en l’àmbit audiovisual. També cal afrontar nous reptes formatius relacionats amb l’ús inadequat dels mòbils, d’Internet o dels videojocs; la consolidació dels estereotips de gènere a través de les xarxes socials; l’aïllament social causat per l’abús del mòbil, i els problemes ètics i de credibilitat que generen els ràpids avenços en intel·ligència artificial generativa.

En el text, Sánchez i Franganillo defensen que el pensament crític és essencial per a la professió comunicativa, ja que permet avaluar evidències, arguments i opinions, i afrontar fenòmens com ara la desinformació o la manipulació informativa en l’exercici de la ciutadania. Així mateix, reivindiquen l’educació superior com un bé públic i un dret humà, i mostren preocupació per una universitat amenaçada pels imperatius del mercat i els interessos polítics.

Sánchez, Lydia; Franganillo, Jorge (2023). Comunicació Audiovisual i pensament crític: reptes per a la formació universitària. Quaderns del CAC, 49, 17–25. https://doi.org/10.34810/qcac49id420706

CRICC CRICC

Facultat d’Informació i Mitjans Audiovisuals