L’ús de models generatius al periodisme escrit i audiovisual

L’investigador Jorge Franganillo ha publicat un capítol de llibre titulat «El uso de modelos generativos en el periodismo escrito y audiovisual: un nuevo paradigma en la creación de contenidos», on analitza les implicacions i els desafiaments de l’aplicació de la intel·ligència artificial a l’àmbit periodístic.

El capítol forma part del volum monogràfic Galaxia Zuckerberg: la comunicación en la era digital, compilat per Francisco Julián Martínez Cano i Ainara Miguel Sáez d’Urabain, i publicat per l’editorial Tirant lo Blanch. El llibre ofereix una visió panoràmica dels canvis i transformacions que l’evolució tecnològica ha provocat en el camp de la comunicació i el periodisme, especialment en el context hispanoparlant.

En el capítol, Franganillo exposa els conceptes bàsics de la intel·ligència artificial generativa i n’examina els usos actuals i potencials en el periodisme, tant en l’àmbit escrit com en l’audiovisual. Així, esmenta exemples de mitjans que utilitzen aquesta tecnologia per generar notícies, resums, titulars, subtítols, imatges o locucions, o per recrear la veu o la imatge de personalitats públiques, amb diferents graus d’automatització i d’intervenció humana.

L’autor també reflexiona sobre els avantatges i els inconvenients de la generació automàtica de continguts periodístics i sobre els aspectes ètics, legals i socials que planteja. Entre els beneficis, en destaca la possibilitat d’augmentar la productivitat, l’eficiència, la personalització i la diversitat dels continguts. Entre els riscos, n’assenyala la pèrdua de qualitat, credibilitat, originalitat i responsabilitat.

Franganillo conclou que els models generatius són una eina útil i potent per a la creació de continguts periodístics, però que requereixen una supervisió i una avaluació constants per part dels professionals i els consumidors, així com un marc normatiu i deontològic que garanteixi el respecte als principis ètics i als drets fonamentals.

Consulta el Capítol i el Llibre

CRICC CRICC