Vés al contingut

Convocatòria: panorama actual dels estudis LGBTIQA+ dels mitjans a l’acadèmia iberoamericana

Vítor Blanco Fernández i Laura Fernández Aguilera, investigadors del projecte de recerca Transmedia Gender & LGBTI+ Literacy’ (I+D+i Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats), vinculat a la línia de recerca de Gènere, Inclusió i Diversitats del CRICC, editen un número especial de la revista MariCorners que es publicarà a principis de 2025. El número es dedica al “Panorama actual dels estudis LGBTIQA+ dels mitjans a l’acadèmia iberoamericana”. A través d’aquest número volen dedicar una atenció especial a la idiosincràsia particular dels estudis queer en els contextos iberoamericans, així com als principals reptes, debats i perspectives crítiques en el seu panorama actual.

Es convoquen treballs sobre la historiografia del camp d’estudi, reivindicant les persones que el van impulsar, la seva evolució, els instruments emprats, així com el diàleg intergeneracional a l’acadèmia. De la mateixa manera, es prestarà també especial atenció a les metodologies usades per a les anàlisis mediàtiques queer i els debats sobre els mètodes més apropiats per a la investigació LGBTIQ+.

Un altre tema fonamental per a aquesta convocatòria són els reptes i debats actuals en el camp de la investigació, incloent-hi –però no limitant-se a–: la representació no binària, l’animació com a contingut queer, els nous mitjans digitals, l’estudi de la representació a les plataformes de reproducció en línia (streaming), etc. Dins dels reptes i debats, es destaca un interès especial en treballs que incorporin una perspectiva teòrica i metodològica interseccional (Crenshaw 1989; Rodó-Zárate 2021), amb el focus d’interès centrat en l’antiracisme, la diferència de classe social, els estudis crítics sobre els animals, la neurodivergència, la grassofòbia, el capacitisme, etc. També són objecte del monogràfic els usos de l’idioma (o idiomes) emprats en els contextos iberoamericans. Això engloba (entre d’altres): la traducció, la utilització dels termes anglosaxons juntament amb els seus marcs simbòlics en l’anàlisi; la utilització (o infrautilització) de les llengües minoritzades per a la investigació, i els termes, marcs i epistemologies lingüístiques de les llengües minoritzades en l’estudi de la representació queer. També són benvingudes ressenyes de llibres que abordin aquests reptes, debats i veus crítiques LGBTIQ+ en l’entorn iberoamericà.

Us animem a participar d’aquest monogràfic! El termini per a l’enviament de propostes estarà obert fins al 15 de juny de 2024. Per a més informació: https://revistas.uva.es/index.php/maricorners/announcement/view/105

————
Crenshaw, Kimberle (1989). “Demarginalizing the intersection of race and sex: a black feminist critique of antidiscrimination doctrine, feminist theory and antiracist politics”. University of Chicago legal forum, vol. 1989, issue 1, art. 8, p. 139-167. http://chicagounbound.uchicago.edu/uclf/vol1989/iss1/8.

Rodó-Zárate, Maria (2021). Interseccionalitat: desigualtats, llocs i emocions. Manresa: Tigre de Paper. 239 p. ISBN 978-84-16855-96-4.

CRICC CRICC

Facultat d’Informació i Mitjans Audiovisuals