Educació mediàtica i informacional i pensament crític

Lopez-Gonzalez, Hibai; Sosa, Luciana, Sánchez, Lydia; Faure-Carvallo, Adrien (2023). «Educación mediática e informacional y pensamiento crítico: una revisión sistemática». Revista latina de Comunicación Social, n.º 81, p. 399-422. https://doi.org/10.4185/rlcs.2023.1939

L’alfabetització mediàtica i informacional sembla ser necessària en la formació d’una ciutadania capaç d’utilitzar la informació de manera crítica. Els creixents fenòmens de desinformació, així com els efectes dels mitjans i en especial dels mitjans socials en certs col·lectius, ens obliga a analitzar de quina manera aquest tipus d’educació ajuda a crear un pensament crític.

Aquest estudi ofereix una revisió sistemàtica de la literatura científica publicada sobre pensament crític i alfabetització mediàtica i informacional, analitzant una mostra de 65 articles. Com a conclusió, la revisió suggereix que incloure l’alfabetització mediàtica i informacional en l’educació millora la capacitat crítica. No obstant això, en si mateixa mostra algunes limitacions, com ara que el seu efecte es debilita amb el temps o que necessita ser complementada amb altres enfocaments.

CRICC CRICC

Facultat d’Informació i Mitjans Audiovisuals