Vés al contingut

Explorant l’escletxa digital de gènere entre els i les adolescents de vuit països d’Europa, Llatinoamèrica i d’Austràlia

Masanet, M.-J., Pires, F., & Gómez-Puertas, L. (2021). Los riesgos de la brecha digital de género entre los y las adolescentes. Profesional de la Información, 30, e300112. https://doi.org/10.3145/epi.2021.ene.12

L’objectiu principal d’aquest article és explorar l’escletxa digital de gènere entre adolescents d’Austràlia, Colòmbia, Espanya, Finlàndia, Itàlia, Portugal i Uruguai. Per fer-ho, s’aplica una perspectiva sociocultural, comparant quins hàbits d’ús i consum són atribuïts i realitzats per adolescents en els múltiples mitjans i xarxes socials i si aquests s’emmarquen en rols i estereotips de gènere. Les dades s’extreuen del projecte de recerca Transmedia Literacy (2015-2018), que tenia com a objectius principals explorar què estan fent els adolescents amb els mitjans i com han après a fer-ho. Aquest projecte va realitzar un apropament etnogràfic, utilitzant diferents mètodes de recerca com qüestionaris, entrevistes i observació participant, entre d’altres. En aquest article ens centrem en l’anàlisi del qüestionari implementat per fer un “mapeig” dels hàbits d’ús i consum mediàtic dels i les adolescents (N=1.520). Per respondre als objectius de l’article s’ha portat a terme una anàlisi descriptiva univariant i bivariant. Els resultats demostren que l’escletxa digital de gènere segueix existint i que pren forma a través de la pervivència d’estereotips de gènere i de rols associats als homes i a les dones i de la seva relació amb les tecnologies i mitjans de comunicació, com és el cas dels videojocs (associats als nois) i de la creació de relats (associada a les noies).

CRICC CRICC

Facultat d’Informació i Mitjans Audiovisuals