La intel·ligència artificial generativa

El 24 de maig, als Dimecres del CRICC, vam poder gaudir d’una sessió sobre la intel·ligència artificial generativa.

Carlos Lopezosa va presentar els resultats d’un estudi acadèmic sobre l’aplicació de la intel·ligència artificial (IA) als estudis superiors de comunicació.

Partint de la premissa que la IA ja és de lliure accés i gratuïta, i que ja ha demostrat la seva eficàcia en tasques de producció de contingut, l’estudi té l’objectiu d’explorar l’opinió de docents i investigadors en comunicació sobre la incorporació de la IA en els plans docents.

A través d’entrevistes en profunditat i semiestructurades, l’estudi mostra dues tendències, una partidària d’incorporar-l’hi de manera general i transversal, i l’altra d’integrar-la en assignatures concretes. A més, hi ha un consens en el fet que la capacitació de l’alumnat, a part d’incloure aspectes fonamentals i competències tècniques sobre IA, també ha de contemplar les qüestions ètiques que planteja aquesta nova eina.

Per altra banda, Jorge Franganillo va exposar una anàlisi sobre els models generatius i el seu impacte en els continguts mediàtics.

La presentació va explorar les seves aplicacions pràctiques en l’àmbit informatiu, publicitari i de l’entreteniment. A més, es va discutir sobre les implicacions d’aquestes tecnologies per a la propietat intel·lectual, la veracitat informativa, la identitat personal i la creativitat humana, davant de fenòmens com la creació d’imatges fotorealistes i la tecnologia deepfake orientada a la generació de vídeos hipertrucats i al clonatge de veus humanes.

Finalment, en el torn obert de preguntes, es va debatre extensament sobre reptes ètics que la IA posa sobre la taula, sobretot quant als estudis que s’ofereixen a la nostra facultat.

CRICC CRICC

Facultat d’Informació i Mitjans Audiovisuals