Vés al contingut

Manipulació sonora i influències sobre el consum musical juvenil

Faure-Carvallo, Adrien; Sánchez-Gómez, Lourdes; Calderón-Garrido, Diego; Gustems-Carnicer, Josep. (2023). “Manipulación sonora e influencias sobre el consumo musical juvenil”. El oído pensante, vol. 11, n.º 1 (marzo-sept. 2023), p. 59-82. http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/oidopensante/article/view/10907

En un context de preocupació creixent davant el tràfic d’informació privada a les xarxes, la manipulació de l’individu i la vulneració de la llibertat de decisió de les persones, aquesta investigació centra el seu focus d’atenció en els possibles mecanismes d’homogeneïtzació presents en les músiques de consum massiu destinades al públic juvenil i adolescent. Per això, es planteja un estudi descriptiu fenomenològic, a través d’una sèrie d’entrevistes, on es recorre al testimoni de productors discogràfics especialitzats en aquestes músiques. Els resultats mostren l’existència de certes pràctiques de producció musical, estrictament pautades i al servei de la indústria discogràfica, que exerceixen una marcada influència sobre la percepció, l’assimilació i el consum de les músiques de masses. D’aquesta manera, es descriuen tècniques de gravació i postproducció sonora amb capacitat expressiva, que poden regular les emocions dels oients i reforçar imaginaris, ideologies i actituds a través de la música gravada. També, s’entén el mode en què l’ús d’aquests patrons de manipulació sonora incideix directament sobre les preferències musicals dels oients i contribueix a una deriva preocupant cap a l’homogeneïtzació cultural entre els joves de la nostra societat.

CRICC CRICC

Facultat d’Informació i Mitjans Audiovisuals