Vés al contingut

Optimització de la cerca per veu en mitjans digitals: reptes, usos i formació

Lopezosa, Carlos, Codina, Lluis, Guallar, Javier; Pérez-Montoro, Mario (2023). “Voice search optimization in digital media: challenges, use and training”. Profesional de la información, vol. 32, no. 3. https://doi.org/10.3145/epi.2023.may.07.

Donat que hi ha usuaris que utilitzen els assistents virtuals per veu per informar-se o utilitzen les cerques per veu en telèfons intel·ligents per trobar informació de tota mena, aquest treball explora l’optimització dels continguts per a cerques per veu (VSO per les seves sigles en anglès) i la seva aplicació en el sector periodístic. Per a això, es van realitzar 32 entrevistes semiestructurades a experts que representen diferents perfils professionals. Mitjançant les dades recollides amb el programari d’anàlisi qualitativa Atlas.ti, es van crear vuit categories semàntiques i es van correlacionar les percepcions dels experts en cerca de patrons de resposta. Els resultats confirmen l’existència de diferents graus de convergència entre aquests perfils professionals respecte a diferents dimensions de la VSO com ara la seva definició, les seves tècniques, el seu paper estratègic actual i futur per als mitjans de comunicació, la seva aplicació en les redaccions periodístiques, etc. Aquest treball confirma, entre altres coses, que, tot i que ens trobem en una fase embrionària de la VSO en mitjans de comunicació, resultarà útil formar els periodistes i professionals en aspectes bàsics de les cerques per veu. Per la seva banda, els departaments interns de posicionament en cercadors hauran d’estar preparats per optimitzar la visibilitat de les notícies per a assistents virtuals per veu donat que s’estan generalitzant. i les empreses tecnològiques que desenvolupen aquests assistents preveuen la seva implantació sistemàtica.

CRICC CRICC

Facultat d’Informació i Mitjans Audiovisuals