Vés al contingut

Propaganda protestant i impremtes a Barcelona. El colportor James Graydon i els impressos d’Antoni Bergnes de las Casas (1835-1840)

Moreno, D., & Rueda Ramírez, P. (2021). Propaganda protestante e imprentas en Barcelona. El colportor James Graydon y los impresos de Antonio Bergnes de las Casas (1835-1840). Información, Cultura Y Sociedad, (44), 61-86. https://doi.org/10.34096/ics.i44.9782

La distribució regular de Bíblies i textos protestants a través d’agents enviats per les societats bíbliques i missioneres a Espanya comença als anys trenta del segle XIX. En aquest article s’explora la figura de James Graydon, un colpoltor que jugà un paper clau en aquesta estratègia de distribució. A Barcelona publicà, i posteriorment distribuí per tota la costa mediterrània, el Nou Testament en català (1836) i la Bíblia (1837) en castellà. Ambdós textos varen ser impresos al taller d’Antoni Bergnes de las Casas, entre altres textos de caràcter polèmic o apologètic. La xarxa d’agents de Bergnes i el paper de la publicitat en la premsa foren essencials per a la seva distribució, que va generar una forta resposta catòlica als diaris i textos antiprotestants, contribuint al debat respecte a la llibertat de culte i religiosa.

CRICC CRICC

Facultat d’Informació i Mitjans Audiovisuals