Vés al contingut

“The secularization of religious houses in Latin America from independence to the new republics: the continuity and fragmentation of library collections”, Bibliologia: Elementa ad librorum studia pertinentia, 63 (2022), pp. 145-159 (C. Dondi, D. Raines, R. Sharpe † (eds.). How the secularization of religious houses transformed the libraries of Europe) ISSN 1375-9566 https://doi.org/10.1484/M.BIB-EB.5.128483 https://www.brepols.net/series/BIB

Una part de les biblioteques dels convents i col·legis eclesiàstics llatinoamericans van passar a les mans de l’Estat en un procés de secularització o nacionalització dels béns religiosos. En aquesta comunicació ens ocuparem de tres moments clau: a) l’expulsió dels jesuïtes en 1767, b) el moment de la Independència de la Corona espanyola que va afavorir un primer moviment secularitzador a Bolívia i el Perú i c) les lleis secularitzadores de la segona meitat del segle XIX, que van afectar de manera decisiva a les col·leccions conventuals mexicanes. També ens ocuparem del pas d’aquests llibres a les biblioteques i col·leccions privades, centrant-nos especialment en alguns centres que conserven importants lots de llibres procedents dels convents. Finalment, analitzarem alguns catàlegs i recerques sobre procedència que permeten reconstruir les col·leccions conventuals. Aquests estudis sobre marques de propietat permeten identificar els exemplars procedents de convents que estan salvaguardats en biblioteques públiques, universitàries i nacionals de Llatinoamèrica.

El procés de nacionalització dels béns eclesiàstics va ser enormement complex, i va abastar un gran nombre de països amb una evolució històrica molt diferent. La síntesi que presentem ofereix una imatge global, centrada en els grans trets del canvi que van sofrir aquests llibres en canviar de propietari i ser desvinculats de l’Església.

CRICC CRICC

Facultat d’Informació i Mitjans Audiovisuals