Vés al contingut

Taxes de processament d’articles per a la publicació en revistes d’accés obert

Borrego, Á. (2023), Article processing charges for open access journal publishing: A review. Learned Publishing, 36: 359-378. https://doi.org/10.1002/leap.1558

Alguns editors d’accés obert (OA) cobren als autors per publicar els seus articles en línia amb disponibilitat gratuïta. Aquest article revisa la bibliografia publicada des de l’any 2000 sobre les taxes de publicació d’articles. Malgrat el reconeixement a les revistes d’accés obert via diamant, que no cobren taxes, la majoria dels articles d’accés obert són publicats per editorials comercials que cobren taxes pel procés de publicació (APC en anglès). Els editors fixen les APC en funció de la reputació que els experts assignen a les revistes. Les proves demostren que hi ha una relació entre les mètriques d’alt impacte i les APC més elevades i d’augment més ràpid. Els autors mostren reticència a les APC, encara que això varia segons la disciplina en funció de l’experiència prèvia en el pagament de taxes de publicació i la disponibilitat de beques de recerca per cobrir-les. Els autors recorren a beques de recerca, fons de la biblioteca i béns personals per pagar les taxes. S’han plantejat dues grans preocupacions en relació amb les APC: la incapacitat dels autors mal finançats per publicar investigacions i el seu impacte en la qualitat de les revistes. Les exempcions no han resolt el primer problema. La recerca mostra una escassa extensió de l’ús de les exempcions, efectes secundaris no desitjats en les xarxes de coautors i preocupació pels criteris per poder optar-hi. Els estudis bibliomètrics coincideixen en què les revistes que cobren APC tenen un impacte en les citacions similar al de les revistes que depenen d’altres fonts d’ingressos.

CRICC CRICC

Facultat d’Informació i Mitjans Audiovisuals