II Jornada Internacional GLAM+Wikiverse+GENDER

El passat 5 de juny de 2024 va tenir lloc a la FIMA la II Jornada Internacional GLAM+Wikiverse+GENDER que, com l’edició anterior, va servir com a oportunitat per conèixer algunes iniciatives al voltant de la bretxa de gènere a la Viquipèdia. Alhora, la jornada va ser un marc de reflexió sobre la incidència que els arxius, les biblioteques i els museus poden tenir per afavorir la feina en aquesta direcció.

La jornada va començar amb la participació per videoconferència de Lucy Hinnie, de la Universitat d’Exeter, que ha estat viquipedista resident a la British Library. Va informar de les seves recerques en el camp del GLAM-e. Tot seguit, Ricardo Alonso Maturana, de l’empresa Gnoss, presentà la feina que porten a terme per desenvolupar aplicacions d’intel·ligència artificial en l’entorn dels museus. I Javier Pantoja Ferrari, cap de l’Àrea de Desenvolupament Digital del Museo del Prado, mostrà el desenvolupament que porten a terme en el seu lloc web per donar a conèixer la col·lecció del museu i com es beneficien de les dades de Wikidata.

A continuació, Marta Delatte, investigadora de dades i assessora de comunicació digital, va exposar els treballs que porta a terme en el camp del feminisme, la literatura, la sexualitat i la tecnologia. La seva contribució portava el títol de «Wikipedia i el futur de la memòria col·lectiva».

Tot seguit va tenir lloc una taula rodona, moderada per Daniel Gil, amb responsables de les versions de les viquipèdies en les llengües oficials d’Espanya: Núria Ribas (català), Florencia Claes (espanyol), Adrián Estévez Iglesias (gallec) i Galder González (basc). Es debaté sobre el paper que juguen les institucions GLAM a les diferents comunitats viquipedistes de l’Estat i sobre les estratègies que se segueixen per reduir el biaix masclista en aquestes viquipèdies.

La darrera intervenció del matí va anar a càrrec de Tila Cappeletto, responsable dels programes de gènere a la Wikimedia Foundation, que va presentar algunes iniciatives i programes que estan en marxa al voltant del gènere als diferents entorns wiki.

Les sessions del matí d’aquesta jornada es va difondre en directe per estríming, i l’enregistrament es pot recuperar en aquest enllaç.

A la tarda, el projecte Women and Wikipedia, liderat per Núria Ferran Ferrer, va presentar els resultats aconseguits durant els tres anys de recerca, que es poden consultar en aquest enllaç.

Primerament, Julià Minguillón i Juanjo Boté van presentar un estudi sobre el comportament de les dones editores de les viquipèdies en les llengües oficials de l’Estat: on publiquen i quan, i es va obrir un torn de preguntes als grups d’usuàries participants (Wikimujeres, Viquidones, Cuarto Propio en Wikipedia, WikiEmakumeok i Editoras Wikipedia LX). Maite Comalat va presentar la recerca basada en les viquimaratons de la Facultat. Miquel Centelles va presentar la feina feta avaluant com a sistema d’organització de coneixement les categories de Viquipèdia i les ontologies de Wikidata, una recerca cofinançada amb la Xarxa Vives d’Universitats. Finalment, Laura Fernández va presentar el projecte Cover Women, que just ara comença.

La Jornada va ser organitzada pel projecte de recerca Women and Wikipedia, amb el suport del Centre de Recerca en Informació, Comunicació i Cultura (CRICC), el màster en Humanitats Digitals de la UB, la iniciativa BiblioWikis d’Amical Wikimedia, el Col·legi Oficial de Bibliotecaris-Documentalistes de Catalunya (COBDC) i la Wikimedia Foundation.