Concedits tres projectes de recerca I+D+i a professorat de la FIMA

Tres projectes de professorat de la FIMA han obtingut finançament recentment en la darrera convocatòria de Projectes I+D+i de l’Agència Estatal de Recerca.

El projecte KALEIDOSCPE ‘Observatorio de Sexualidades, Juventudes y Medios: Identificar necesidades y proponer soluciones para personas jóvenes y profesionales de la educación, la salud y los medios’ està co-liderat per les professores Maria-José Masanet i Sergio Villanueva Baselga. Finançat amb 100.000€ pel Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidad i una duració de 4 anys, incorpora investigadores de la pròpia Universitat de Barcelona, de la Universidad de Deusto i de la Universidad de Las Palmas de Gran Canaria.

KALEIDOSCPE té com a objectiu la creació de l’Observatori de Joventuts, Sexualitats i Mitjans de Comunicació i l’elaboració del seu pla estratègic 2027-2037 a través d’un procés que combinarà mètodes de recerca quantitatius i qualitatius a través d’un procés de recerca-acció participativa de caràcter transdisciplinar i interseccional.

El projecte HerStory “Vinculando la historia de las mujeres a la IA Neuro-Simbólica: Enfoque de Arquitectura de la Información para el estudio de caso de represión franquista” (HerStory&NeSyAI) està format per un equip de recerca interdisciplinari, amb la finalitat de millorar el coneixement teòric de l’Arquitectura de la Informació (IA) mitjançant un sistema d’intel·ligència artificial (IA) per enriquir la creació i lectura de narratives marginalitzades. Amb un finançament del voltant de 100.000€ atorgat pel Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidad i una duració de 3 anys. El projecte està coordinat per la professora Núria Ferran-Ferrer.

HerStory aborda un estudi de cas específic sobre la repressió i la censura franquista amb una perspectiva de gènere, involucrant la participació comunitària en la recopilació de dades basades en necessitats reals, el prototipat i les proves per demostrar l’aplicació pràctica d’aquest enfocament en sistemes d’informació contemporanis. D’acord amb els principis de la ciència ciutadana i un nou enfocament anomenat ‘humanitats digitals ciutadanes’, el projecte col·labora amb grups d’activistes voluntaris en temes de gènere a Wikipedia i Wikidata, així com amb voluntaris amb coneixements sobre la repressió espanyola durant el període franquista.

El projecte InterCultural, “Interferencias culturales: políticas editoriales y circulación del libro en el Atlántico hispánico (1492-1834)”, està liderat pels professors de la FIMA Pedro Rueda i Lluís Agustí i ha obtingut un import de 46.250€ euros. Hi participen els investigadors i doctorands de la FIMA Eva H. Adrián Santamaría, Miguel Lecaros, Gal·la Pérez López i Milena Trujillo, així com investigadors de l’Instituto de Investigaciones Bibliográficas (UNAM), Max Planck Institute for Legal History and Legal Theory, Universität Bern, University of Copenhague, Radboud University, Queen’s University Belfast i Universidad de Buenos Aires.

En aquest projecte s’analitzaran les continuïtats i discontinuïtats en el circuit cultural del llibre, amb la finalitat d’analitzar les diferents modalitats d’interferència en aquestes xarxes i nodes de connexió, en una perspectiva territorial centrada en els territoris de la Corona espanyola i cronològicament àmplia que permeti contrastar l’evolució en un llarg termini. Aquest enfocament combinarà estudis de cas d’ autors i editors, amb els treballs sobre agents del món del llibre i les seves xarxes.