Professió

Zoraida Burgos, bibliotecària, Creu de Sant Jordi 2023

Ens plau celebrar que, en l’edició de 2023, la nostra col·lega ‒ja jubilada‒ Zoraida Burgos i Matheu (Tortosa, 1933) ha estat guardonada amb la Creu de Sant Jordi que anualment concedeix la Generalitat de Catalunya a aquelles persones i entitats que «han prestat serveis destacats a Catalunya en la defensa de la identitat o en el pla cívic i cultural». Concretament, a la Zoraida se li reconeix «la seva remarcable obra literària, en ser una de les escriptores més importants de la generació tortosina de la postguerra».

La Zoraida es va diplomar el 1953 a l’antiga Escola de Bibliotecàries (precursora de l’actual Facultat) i ha desenvolupat la seva carrera professional en l’àmbit de la biblioteca pública, a diferents localitats: Ulldecona (1955), Amposta (1957-1965) i Tortosa (1976-1998), on va acabar el seu historial laboral com a directora de la biblioteca pública de la ciutat.

A més de bibliotecària, la Zoraida ha conreat la poesia, amb nombrosos reculls publicats. El darrer, Baix continu 2022 (amb Nati Soler Alcaide i Laura López Granell, el Port de la Selva: Arbar, 2022). Per la seva obra literària ha rebut diversos guardons, com el Premi de la Crítica de poesia catalana, el 2018. A la nostra biblioteca podeu consultar una monografia sobre ella, on parla dels seus records de l’Escola a les p. 33-34.

La Creu de Sant Jordi fou també concedida al nostre centre el 2015, en ocasió del centenari de la creació de l’Escola Superior de Bibliotecàries. Així mateix, diverses bibliotecàries formades a l’Escola han estat mereixedores d’aquesta alta distinció. Rosa Leveroni, que acabà els estudis el 1930, rebé la Creu de Sant Jordi el 1982; l’any següent fou Montserrat Martí, que s’havia diplomat el 1938. El 1998, fou guardonada Aurora Díaz Plaja, diplomada per l’Escola el 1933; Teresa Rovira (que començà els estudis de bibliotecària el 1936 i que, a causa de la guerra, no va poder acabar fins al 1952), va rebre la Creu el 2002. L’any 2006, fou Joana Raspall (que havia acabat els estudis el 1938) la que rebé la distinció; Carme Mayol, antiga directora de l’Escola, també va ser mereixedora d’aquest guardó el 2018; i encara, Joana Escobedo, bibliotecària diplomada de l’Escola en 1962, va rebre aquest guardó el 2021.